måndag 8 juni 2015

#pedläslyft som sommarfortbildning

Om några veckor drar #pedläslyft eller det pedagogiska läslyftet igång. Bakom lyftet står några engagerade lärare som tillsammans har skapat en nätbaserad bokcirkel. Just det nätbaserade är viktigt för alla ska kunna delta, oavsett var man bor eller befinner sig. Jag fick nys om lyftet på Facebook och såg snabbt till att anmäla mig. Sedan jag anmälde mig har jag kunnat komma med litteraturförslag men också kunnat vara med i omröstningen av bok och avhandling. Nu när rösterna är räknade har det visat sig att valet denna gång föll på James Nottinghams "Utmanande undervisning" och Maria Rasmussons avhandling "Det digitala läsandet". Spännande sommarläsning väntar med andra ord.

För den som är intresserad av att delta på #pedläslyft men känner att den vill få mer information om upplägg får jag hänvisa till Facebook-gruppen "Det pedagogiska läslyftet" eller till Annika Sjödahls blogginlägg Hur gör vi? #pedläslyft alternativt till Sara Bruuns blogginlägg pedläslyft - så här gör vi.

För den som direkt känner att "det här är något för mig" finns möjlighet att anmäla sig på #pedläslyft!

För den som kanske inte vill delta men ändå är nyfiken på upplägg och vald litteratur finns alltid möjligheten att under sommaren kika in på min blogg. Jag kommer att skriva något om den litteratur jag läst men också något om själva läslyftet i sig.

Kanske möts vi under sommaren i den nätbaserade bokcirkeln #pedläslyft!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar