måndag 2 januari 2017

Nytt år, nya utmaningar!

Då var vi inne i 2017. Redan har jag gått med i en utmaning. Det är den finlandssvenska läsutmaningen för 2017. Under varje månad läser man en bok utifrån en given utmaning. Visst låter det skoj? Det tyckte jag och gick med! Januari månads uppdrag, att läsa en bok som är gul, är redan gjord. Känns ju bra att jag lyckats träffa rätt trots att jag inte ens visst om utmaningen när jag läste den gula boken.  

Jag hann inte mer än lägga ut information om den finlandssvenska läsutmaningen innan Katarina Lycken Rüter hörde av sig. Ska vi inte ha en egen läsutmaning men med barn- och ungdomslitteratur var hennes fråga. Klart vi ska. Och så är det nu. Katarina och jag fortsatte spåna och fram kom rubriken Barn- och ungdomsboksutmaningen 2017 med hashtagen #bou2017. En Facebook-grupp startades och det är till den du går om du vill vara med i utmaningen. En liten hint kan du få redan nu. Precis som den finlandssvenska läsutmaningen blir det en utmaning per månad. Litteraturen som du läser ska vara inom barn- och ungdomslitteratur. Utmaningarna är:

Januari - en röd bok
Februari - poesi skriven efter 2010
Mars - en spänningsroman
April - en bok skriven före 1960
Maj - en bok skriven av en nu levande ALMA-pristagare
Juni - en bok skriven i jagform
Juli - en bok vars författare inte kommer från Europa
Augusti - en bok med ett pronomen i titeln
September - en Augustprisvinnare
Oktober - en bok utgiven 2017
November - del 1 i en serie
December - en omläsning

Jag har redan hunnit fundera ut min röda bok. Det får bli Petter Lidbecks Becca. Visst kan väl den räknas som röd? Gå med i gruppen du också och där får du gärna berätta om vilken din röda bok blir. Och när du väl läst den är det fritt fram att skriva en kort kommentar om boken. Välkommen till årets läsutmaning!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar