onsdag 26 augusti 2015

Wendespodden är här!

Äntligen är den här!



Bakom podden står Marit Hammarland och jag. Vi arbetar båda på Wendesgymnasiet, Marit som skolbibliotekarie och jag som lärare i svenska och historia. Idén till podden fick jag efter att i sommar varit med i det pedagogiska läslyftets HangOuts. Varför inte fortsätta tipsa och dela med sig men i annan form...i poddform. Jag har aldrig gjort en podd bara lyssnat på några. Jag pratade med Marit och sedan var vi igång. Marit fixade en fin logga och beställde en mikrofon. Jag tog på mig att testa GarageBand och Audacity. Marit hittade också en bra signaturmelodi på Partnersinrhyme.

Vi bestämde tema för första podden, "Berättelser som berör" och kopplade därför första avsnittet till Kristianstads Bokfestival, som har just detta tema som sitt nu i september. Vi bestämde oss för att läsa böcker av de ungdomsförfattare som våra elever skulle få gå och lyssna på under festivalen och sedan också koppla in egna läsminnen som hörde ihop med temat. Avsnittets disposition började kännas klart.



Sedan var det dags att testa och det visade sig inte vara helt enkelt med vare sig GarageBand eller Audacity. Vi ville kunna köra direkt och inte behöva lägga tid på redigering i efterhand. Efter lite letande bestämde vi oss för att använda Soundcloud. Där kunde vi spela in och sedan ladda upp direkt. Sagt och gjort, idag körde vi skarpt och här nedan kan du få lyssna på vårt första avsnitt och premiären av "Wendespodden".  Givetvis vill vi ha in dina boktips och dina tankar kring berättelser som berör! Lägg gärna in dem här på bloggen (kommentarer till inlägget) eller kommentera direkt under "Wendespodden" i Soundcloud (du hittar podden genom att söka på Fröken JE eller på Wendespodden). Du kan också lyssna direkt här nedan!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar