måndag 2 december 2019

Jennys julkalender - den 2 december Störst av allt

Igår skrev jag att jag kommer att låta romanen Störst av allt inleda några av inläggen i Jennys julkalender. Här kommer nu det andra inlägget om denna roman. 

Omslagsbild för Störst av allt av Malin Persson Giolito

Romanen Störst av allt har ett språk som på många sätt är målande. När jag läste sidorna fram till första lässtoppet valde jag att skriva upp några exempel på bildspråk:

s. 21 "Ingenting med det här påminner om en konsert. Jag är ingen rockstjärna. De som dras till mig är inga galna groupies, bara asätare. När journalisterna agnar sina förstasidor med mig luktar det död och det gör hyenorna ännu mer upphetsade."

s. 28 "Amanda var politiskt engagerad på ett Disney Channel-vis..."

s. 29 "Det lät som ett avlopp man hällt kaustiksoda i."

Med utgångspunkt i dessa kan man arbeta med en uppgift om just bildspråk. Man kan tillsammans med eleverna diskutera liknelser, metaforer, besjälning och personifikation. Eleverna kan i grupper få arbeta med att skriva målande antingen utifrån givna meningar eller helt på egen hand. Hur kan man exempelvis förändra meningen "På vägen körde en röd bil" så att den blir mer målande? 

Att arbeta med olika typer av kortskrivande och till det koppla litteraturvetenskapliga begrepp är något som jag gärna gör. När eleverna får omsätta en teoretisk kunskap till ett handlande, i detta fall till ett eget skrivande, tänker jag att de lättare befäster kunskapen kring begreppen. Det blir ett lärande.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar