söndag 8 december 2019

Jennys julkalender den 8 december - Doften av ett hem

Idag ska jag tipsa om en bok som jag tycker mycket om. Det är Bonnie-Sue Hitchcocks debutroman Doften av ett hem. Det är en bok som jag tänker kan läsas i slutet av högstadiet eller på gymnasiet.


Boken behandlar en del av världen som vi inte så ofta får läsa om - Alaska. Författaren är själv född och uppvuxen där och har med andra ord kunskap om och kännedom om denna del av världen. Hon har exempelvis själv arbetat som fiskare på en båt, något också en av huvudpersonerna i boken får göra. 

Det ska redan nu sägas. Doften av ett hem är inte en enkel bok. Det måste man vara medveten om. Den kan upplevas som svårläst då den har ett stort persongalleri. Den kan också upplevas som svårläst då den består av parallellhandling. Man får följa flera olika karaktärer vars vägar korsas på olika sätt under berättelsen. Trots detta, eller kanske just därför, är det en bok som jag skulle rekommendera för gemensam läsning i skolan. När man tillsammans läser, samtalar om och bearbetar det lästa, tänker jag att man får en ökad förståelse för texten. 

Om man väljer att läsa boken med eleverna kan man ta utgångspunkt i huvudkaraktärerna. De är fyra till antal:


  • Ruth, som bär på en hemlighet
  • Dora, som får bo hos en kompis när hennes föräldrar inte klarar av sitt föräldraskap
  • Alyce, som drömmer om att bli dansare men tvingas arbeta som fiskare på en båt
  • Hank och hans två bröder som har flytt hemifrån, då det är för farligt för dem att bo kvar

Karaktärerna har olika kapitel och det tydliggörs genom att deras namn står under kapitelrubrikerna. 

Man kan också ta stöd i tiden. Boken består av fyra delar som utgår från årstiderna utifrån denna ordning:


  • Vår
  • Sommar
  • Höst 
  • Vinter

Utöver de fyra delarna finns en inledande prolog.

Berättelsen är alltså kronologiskt berättad med vissa tillbakablickar (när karaktärerna tänker tillbaka eller återberättar händelser de varit med om).  Om man har förtydligat persongalleriet och kronologin  för eleverna tänker jag att läsningen kommer att bli enklare. 

Vad är det då som gör denna bok så bra? Det är flera saker. Jag gillar berättartekniken. Här får läsaren följa flera olika karaktärer, vars öden kopplas samman på olika sätt. Det är riktigt snyggt gjort. Jag tycker också mycket om de olika karaktärerna och hur de skildras. Det är på många sätt en tuff miljö de växer upp i och det är spännande att få ta del av deras livsöden. Jag gillar också tematiken. Här får man läsa om konflikter, fördomar, kärlek och vänskap, allt i en salig blandning. Det är en bok som är sorglig, rolig och spännande i en helt underbar mix. När jag hade läst den första gången skrev jag kort om den på instagram. Mitt inlägg kan du ta del av här, https://www.instagram.com/p/BtAp93LAwzv/?utm_source=ig_web_copy_link


Nu är jag lite nyfiken. Är det någon som läst denna bok med en klass? Hur gick det? Hur arbetade ni med den? Dela gärna med er!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar