lördag 18 oktober 2014

Projekt Läsning

Då var det dags att börja planera för projekt Läsning. Jag har sedan jag tillträdde min tjänst i oktober haft tankar på att få in mer litteratur i undervisningen. Jag har läst en del böcker om läsning bl a Tala om böcker: boksamtal på bibliotek, i skola och på nätet av Lena Kjersén Edman, Läsa högt: en bok om högläsningens förtrollande verkan av Mem Fox och Läsdidaktik - efter den första läsinlärningen av Astrid Roe. Jag har också gått igenom materialet till "En läsande klass" (ELK).

Efter att ha läst och funderat har jag kommit fram till att jag ska försöka omsätta de lässtrategier som lyfts fram i "En läsande klass" till gymnasiet och under ett antal veckor gå igenom de olika lässtrategierna (en strategi per vecka). För att det ska bli tydligt för eleverna kommer jag att inleda med att högläsa en bilderbok och utifrån bilderboken gå igenom strategin. När jag och eleverna kommit så långt ska eleverna i grupper få arbeta med varje strategi för att sedan på egen hand få utforska lässtrategin. Vi kommer att använda bilderböcker, noveller och kanske också någon kortare roman. Förutom att arbeta med strategierna kommer vi att använda den litteratur vi läser för att exemplifiera genrer, diskutera vissa skönlitterära begrepp och arbeta med språkriktighet.

I dagsläget har jag inte bestämt vilka bilderböcker jag ska använda mig utav vid de inledande presentationerna av strategierna. Kanske blir det någon bilderbok om Kivi och kanske blir det Freja Dahl som älskade att dansa. Jag har inte heller bestämt om jag till varje strategi ska göra en kort film. Detta måste jag fundera vidare över. Oavsett hur det blir är i alla fall tanken att allt mitt material kommer att göras tillgängligt för den som vill använda det.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Rolig blogg!
    Jag har kört den här presentationen i någon klass http://www.pearltrees.com/marithammarland/item127492265 Lite fånig layout men den har funkat på BF.
    Kiviböckerna finns på Wendes bibliotek.
    Kan serietidningen The Walking Dead funka?
    http://shop.apartforlag.se/walking-dead-lararhandledning

    http://bufblogg.kristianstad.se/
    Det hade varit kul om du vill flytta din blogg hit så att fler hittar den. Kul med lärare som vill dela med sig av sina tankar, funderingar och lektionstips!!
    Jag lär följa dig och kommentera friskt :-)

    SvaraRadera