onsdag 9 september 2015

PowToon för att flippa och tipsa!

Att arbeta med olika digitala verktyg är skoj. Det finns väldigt många bra verktyg och ett som jag fastnat för är PowToon. Det är enkelt, användarvänligt och smidigt. Det du gör i PowToon kan du dela med dig av via sociala medier eller spara på "Dashboard". Själv kopplar jag mina PowToon-presentationer till min YouTube-kanal

Hur gör man då för att komma igång? Det du behöver är ett login och när du väl har det är det bara att testa. Det du gör i PowToon är att skapa presentationer och filmer av olika slag. Presentationerna kan vara animerade men de behöver inte vara det.

Jag använder PowToon till att skapa filmer av vitt skilda slag. Det som jag gillar är att man kan utgå från färdiga mallar och sedan modifiera dessa genom att lägga till och dra ifrån. Givetvis kan du också skapa helt egna presentationer från scratch om du hellre vill det. Det tar lite längre tid men det fungerar klockrent.

Har man som jag ett gratiskonto får man tänka på är att det finns en del begränsningar. Man kommer t ex inte åt alla mallar och inte heller alla de häftiga effekter och bilder som ligger under Premium.

När jag är klar med min animation brukar jag lägga till ljud. De senaste gångerna har jag gjort så att jag spelat in filmen via QuickTime Player och då också lagt till mitt tal men det behöver man inte göra. Du kan lägga in tal och musik direkt i PowToon under funktionen Sound.

Jag tänker att PowToon är ett bra redskap när man arbetar med flippad undervisning. Lägg ut en animerad presentation av ett ämne som eleverna i förväg ska se till lektionen. Utgå sedan från presentationen under din lektion och diskutera vidare. Jag gjorde så när jag och mina elever skulle arbeta mer fokuserat med lässtrategier kopplat till skönlitteratur. De fick ut denna presentation:


Jag har också använt PowToon efter att jag har haft genomgångar. I presentationen har jag då lyft fram de viktigaste sakerna, som i denna film där jag sammanfattade mina tips inför muntligt framförande:


Testa gärna PowToon! Det är kreativt och roligt!

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Tack för tipset, jag testade direkt. Har lite problem med ljudinspelningen... Måste man lägga på allt ljud på en gång eller finns det ett sätt att prata in till en slide i taget?

    SvaraRadera
  2. Jag har bara testat att prata in allt på en gång. Kanske kan man spela in ljud, döpa det och sedan koppla till en speciell sida. Jag får undersöka det närmare. Återkom om du hittar en lösning.

    SvaraRadera
  3. Jag ska fortsätta testa. En fråga till, när du spelar in allt ljud på en gång, kan man på något vis se filmen under tiden? Annars är det ju svårt att tajma pratet med vad som händer på filmen. Jag lyckas inte med det heller...

    SvaraRadera
  4. Jag brukar ha koll på hur lång varje "bild" är och sedan prata så att det stämmer överens med bildens längd. Sist använde jag QuickTime Player för att lägga ljud och då ser jag bilderna samtidigt som jag pratar.

    SvaraRadera
  5. Thank you very much for providing important information. All your information is very valuable to me.
    Village Talkies a top-quality professional corporate video production company in Bangalore and also best explainer video company in Bangalore & animation video makers in Bangalore, Chennai, India & Maryland, Baltimore, USA provides Corporate & Brand films, Promotional, Marketing videos & Training videos, Product demo videos, Employee videos, Product video explainers, eLearning videos, 2d Animation, 3d Animation, Motion Graphics, Whiteboard Explainer videos Client Testimonial Videos, Video Presentation and more for all start-ups, industries, and corporate companies. From scripting to corporate video production services, explainer & 3d, 2d animation video production , our solutions are customized to your budget, timeline, and to meet the company goals and objectives.
    As a best video production company in Bangalore, we produce quality and creative videos to our clients.

    SvaraRadera