måndag 18 april 2016

Den digitala teknikens möjligheter - digitala boksamtal

Ibland är det häftigt vilket gensvar man kan få i sociala medier. Jag har under en längre tid burit på en tanke om ett forum, där lärare och bibliotekarier tillsammans kan diskutera modern skönlitteratur. Jag kastade ut idén på FB och på Twitter.


Många hörde av sig till mig och ville vara med. Det verkade alltså vara fler än jag som saknat ett forum för bokdiskussioner. 

Nu hade jag en lång lista med människor, från vårt avlånga land men också från vårt grannland Finland, som visat intresse. Hur skulle jag få ihop alla och få till ett forum? Jag valde att starta en FB-grupp, Den digitala bokcirkeln, och bad alla att gå med i den. Det gjorde de. 



Nu har vi en samlingspunkt för våra bokdiskussioner och det är härifrån vi kommer att lägga ut information om kommande boksamtal. Samtalen ska genomföras via Google HangOuts och sändas live. För de som inte vill delta eller följa live kommer möjlighet att finnas att ta del av diskussionerna i efterhand via min YouTube-kanal

Första HangOuten äger rum den 2 maj kl 10-11. Vi kommer då att diskutera ett antal ungdomsromaner utifrån frågorna:

Vad gillar du?
Vad ogillar du?
Vilka frågetecken finns?
Vilka mönster/kopplingar ser du?
Hur skulle boken kunna användas i undervisningen?
Vilken målgrupp passar boken till?

Som en del av er ser är de första fyra frågorna hämtade från Aidan Chambers modell för boksamtal. Jag tänker att det är bra att också under boksamtalen använda olika modeller. Dessa kan man ju sedan plocka in i sin egen undervisning. På så sätt får vi inte bara möjlighet att samtala och diskutera litteratur. Vi får också med oss modeller som vi kan använda med våra elever.

Kanske vill du också vara med i våra diskussioner? Gå då med i gruppen och anmäl intresse för att vara med i en HO.


1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera