fredag 6 oktober 2017

Litteraturpris och läsning av pristagare

Igår tillkännagavs vem som fick årets nobelpris i litteratur, nämligen Kazuo Ishiguro. Det är inte ofta jag kan säga att jag redan läst nobelpristagaren men denna gång kan jag. Det känns bra. Jag ska snart ge mig i kast med flera av hans böcker men innan dess måste jag läsa lite annan litteratur. Nästa vecka offentliggörs de nominerade till ALMA-priset och den 23 oktober får vi reda på vilka som är nominerade till August-priset, kategorin Årets svenska barn- och ungdomsbok. De nominerade till dessa priser får gå före årets nobelpristagare. Varför kanske du undrar? Jo, för att både ALMA- och Augustpriset är mer intressant och också mer relevant för mig som arbetar i skolans värld, tänker jag. De senaste åren har jag använt flera av de nominerades och även pristagarnas böcker i undervisningen. Som förra året då Shaun Tans Ankomsten fick vara en del av ett arbetsområde om grammatik och diktskapande, Grafisk roman och poesi - hur hänger det ihop?.

Litteraturpristagarna återfinns inte bara i klassrummet utan också på andra håll. I julas bestämde Katarina Lycken Rüter och jag att dra igång en läsutmaning med fokus på barn- och ungdomslitteratur. Den fick det väldigt originella namnet, Barn- och ungdomsboksutmaningen 2017. Under två av de tolv utmaningarna är det litteraturpristagare i fokus. I maj ALMA-pristagare och i september August-pristagare. 

Flera av de nominerade böckerna och pristagarna till ALMA- och Augustpriset har även varit upp i Facebook-gruppen Den digitala bokcirkeln. Detta är en grupp, där medlemmarna röstar fram böcker som de sedan samtalar om. En del samtal görs som videosamtal och andra som inlägg direkt i flödet i gruppen. Ofta tas det fram frågor inför de olika samtalen. Som här när Schiefauers Pojkarna skulle diskuteras, Frågor till Pojkarna av Schiefauer. Och så här lät det när vi var några som samtalade om Shaun Tans författarskap.




Nu väntar jag med spänning på att få namnen och titlarna på de nominerade till ALMA- och Augustpriset. Så fort jag har fått dem ska det börja läsas. En mycket intressant läshöst väntar för mig. 

Om man redan nu är intresserad av att läsa något med sina elever kan jag tipsa om de romaner som finns med i Läsrörelsens projekt Berättelser som förändrar. När min skola deltog föregående termin valde jag att tillsammans med elever på Bygg- och anläggningsprogrammet läsa Johan Unenges Mitt extra liv och Lois Lowrys Den utvalde. Båda böckerna fungerar utmärkt att använda vid gemensam läsning och med elever som inte är världens mest läsvana. Och är det så att du inte riktigt vet hur du ska dra igång ett läsprojekt i klassen kan du kanske knycka något från mig. Kolla exempelvis in detta inlägg, Gemensam romanläsning i svenska 1 eller det här som handlar om Aidan Chambers modell för boksamtal, Läsårets sista novellsamtal.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar