torsdag 19 oktober 2017

Svenska boktips från 1830 till idag!

Svenska boktips från 1830 fram till idag! Låter det för bra för att vara sant?

För några veckor sedan var jag inne på boksampo.fi och fick se att de hade publicerat en lista med de 101 bästa finlandssvenska böckerna (1917-2017). Vilken grej, tänkte jag. Det borde jag göra något med men med svenskt fokus. Sagt och gjort. Jag skapade två olika dokument:



Mina dokument delade jag på FB och på Twitter. Jag taggade några av mina läsande vänner i det utvidgade kollegiet och bad dem fylla på med titlar som de ville ha med. Snart spreds dokumenten över hela Sverige och vips så var folk igång med att fylla på med den bästa litteratur de kände till. Det fanns en regel för att få delta, man fick lägga till egna titlar men inte plocka bort någon annans.

Nu, ett par veckor senare, har dokumenten blivit riktigt väl ifyllda. Det finns böcker från 1830 fram till idag. Det man kan se är att fler titlar finns från de senaste årtionden men också att vissa författarskap återkommer. Mycket intressant! Många av de titlar som nämns är också sådana som jag i min svenskundervisning ofta återkommer till. Det är min reflektion som svensklärare på gymnasiet.

I år, när jag är Augustambassadör och bevakar kategorin Årets svenska barn- och ungdomsbok, finns parametern Augustpriset med i mina tankar när jag läser igenom dokumentet för svensk barn- och ungdomslitteratur. Intressant är att flera av de senaste årens vinnare finns med i dokumentet. Vi har Jag saknar dig, jag saknar dig!, Vinterviken, I taket lyser stjärnorna, Pojkarna och När hundarna kommer för att nämna några.


När jag läser igenom dokumentet över svensk barn- och ungdomslitteratur inser jag att inte någon i vårt avlånga land har lagt till en bok från 2017. Jag tänker att det kanske får bli mitt uppdrag. Det finns tre barn- och ungdomsböcker som getts ut i Sverige under 2017 som jag tycker är mycket läsvärda och som jag också hoppas blir nominerade till Augustpriset. Det är ungdomsboken Vakuum av Mia Öström, den moderna spökhistorien Den förskräckliga historien om Lilla Hon av Per Gustavsson och Lena Ollmark och bilderboken Den stora vännen av Ylva Karlsson och Eva Lindström. På måndag kväll vet vi om dessa tre finns med bland de nominerade. Jag hoppas!



Vad ska jag då göra med dokumenten som tar upp svensk litteratur och svensk barn- och ungdomslitteratur? Jag tänker att de ska vara dokument som alla kan få använda. Det kan vara en utgångspunkt för läsintresserade som vill få inspiration och tips på vad man kan läsa. De kan också utgöra underlag för uppgifter i skolan. Böckerna i de två dokumenten lyfts fram när vuxna får säga sitt. Hur skulle dokumenten, listorna, se ut om ungdomar fick välja ut den bästa litteratur som de läst? Dokumenten kan också vara utgångspunkt för vidare diskussioner om litteraturval.

För den som nu känner att ”jag har ju en massa bra böcker som bara måste in på listorna” så finns möjlighet att fortfarande lägga till titlar. Klicka på länkarna som finns här ovan och lägg till de böcker som du vill ha med. Och för den som tänker ”dessa dokument är jag klar med. Finns det inte andra dokument med annat fokus?” så kommer här en glädjande nyhet. Du kan som första person hjälpa till att skapa en lista över Sveriges bästa deckare genom tiderna. Dokumentet når du här:





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar