onsdag 15 augusti 2018

Skärminspelning på iPad

Då och då använder jag iPad i undervisningen. Ibland är det dags att introducera en ny app och när jag gör det är det supersmidigt att spela in en skärminspelning direkt i paddan.

Hur gör man då för att göra en skärminspelning på en iPad? Först och främst måste du ha aktiverat funktionen i Kontrollcenter. Det gör du genom att gå till Inställningar och Kontrollcenter.


Därefter klickar du på Anpassa reglage.


Under Anpassa reglage finns en mängd finesser som man bör kolla in men idag fokuserar vi på Skärminspelning. Klicka på det gröna plus som finns framför Skärminspelning.


Nu lägger sig Skärminspelningen under Inkludera och du kommer åt den genom att antingen dubbelklicka på hemknappen eller svepa med fingret på skärmen (nerifrån och upp). Skärminspelningn kommer då upp på höger sida på din skärm.


Nu kan du börja spela in skärminspelningar. Du kan spela in med ljud och utan ljud. Utan ljud blir det om du klickar på knappen Skärminspelaren en gång. För att få ljud behöver du hålla in knappen Skärminspelaren. Du får då fram en bild över en mikrofon och kan aktivera den. Därefter väljer du Starta inspelning.


När jag ska spela in exempelvis hur en ny app fungerar ser jag alltid till att ha startat appen i förväg. Jag startar sedan skärminspelningen och klickar fram appen och börjar prata och visa. När jag är nöjd stänger jag av inspelningen. Även detta kan göras på två sätt. Antingen dubbelklickar jag på hemskärmen och stänger av på ikonen Skärminspelning eller så klickar jag i det röda fält som syns högst upp på min iPadskärm. Då kommer en ny ruta upp och jag väljer Stoppa.



Här är ett mycket kort exempel från en skärminspelning.




Svårare än så är det inte. Du kan sedan bearbeta din inspelning och exempelvis klippa bort en bit från början eller slutet. Du hittar inspelningen i Bilder och det är alltså där du också gör redigeringar.

Jag hoppas du får nytta av denna funktion. Hör gärna av dig när du har testat. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar