måndag 22 oktober 2018

Böcker som nominerats till Augustpriset och några andra boktips





För ett par veckor sedan skrev jag vilka böcker jag gärna hade sett bland de nominerade, http://jennypawendes.blogspot.com/2018/10/boktips-och-tankar-om.html. Nu vet jag vilka som nominerats. Några rätt hade jag, precis som förra året alltså. Det jag saknar mest bland de nominerade är en ungdomsbok. Synd att inte denna kategori finns med. Det gjorde den inte heller förra året. Trist, för det finns verkligen många bra ungdomsböcker. 

De nominerade till kategorin Årets svenska barn- och ungdomsbok är:

Gropen av Emma AdBåge (Rabén & Sjögren)
Vi kommer snart hem igen av Jessica Bab Bonde & Peter Bergting (Natur & Kultur)
Hemma hos Harald Henriksson av Uje Brandelius & Clara Dackenberg (Lilla Piratförlaget)
Rymlingarna av Kitty Crowther & Ulf Stark (Lilla Piratförlaget)
Regn av Anders Holmer (Natur & Kultur)
Comedy queen av Jenny Jägerfeld (Rabén & Sjögren)

Av dessa har jag läst alla utom Hemma hos Harald Henriksson. Den ser jag fram emot att få läsa. Jag tänker att de nominerade böckerna passar bra att läsa i klassrummet med eleverna. Det gör också noveller och idag ska jag tipsa om några olika novellsamlingar. Först ut några samlingar med skräcktema. Har du sett Superkorta skräckisar av Andreas Palmaer och Peter Bergting? Det här är berättelser för nybörjarläsaren, där text och bild fint samspelar och skapar en lagom läskig stämning.

Superkorta skräckisar

Sedan finns Skräck - elva rysare för mellanstadiet. I denna samling måste jag säga att några noveller håller klart högre klass än andra men smaken är olika. Kanske är det så att mina favoriter inte alls blir dina. Omslaget till boken är riktigt coolt. Håller du inte med? De som skrivit de olika novellerna är Ingelin Angerborn, Peter Arrhenius, Petrus Dahlin, Moa Eriksson Sandberg, Alex Haridi, Petter Lidbeck, Kerstin Lundberg Hahn, Siri Spont, Gustav Tegby, Johan Theorin och Rebecka Åhlund. Några av författarna återfinns också i nästa novellsamling Höstväsen - Skräckberättelser. Detta är en bok för de något äldre läsarna (högstadiet/gymnasiet). Så här beskrivs novellerna på förlagets hemsida:


"DE SAKNADE av Lena Ollmark
Hundratals människor försvinner varje år spårlöst i Sverige. Var tar de egentligen vägen och vem letar efter dem?
STILLA LIGGER KYRKSJÖN av Niklas Krog
Petters längtan efter Frida visar sig kunna väcka både ömhet och okontrollerad ilska. Och slumrande odjur.
NEW VIEW av Madeleine Bäck
Tänk att med filterlinser kunna förvandla vardag till skräck på nätet. Men vad skulle du göra om filmen blev blodig verklighet? Hur stoppar du en lek där ondskan tagit över?
DEJTA MED LIAM av Anders Fager
I en storstad kan människor försvinna. Det vet Liam. Han har ett uppdrag, men något har kommit i vägen. Vad gör man med en längtan efter närhet samtidigt som något under jorden hungrar efter kött?
ALLA HELGONS DAG av Alex Haridi
Ett harmlöst skämt eller en förbannelse och önskan om ond bråd död? Välj dina ord och handlingar väl på alla helgons dag.
DET SOM EXISTERAR av Kerstin Lundberg Hahn
Studera ditt andrahandskontrakt noga. Och kanske också byggnadens historia. Finns existenser som vi människor inte kan uppfatta? En filosofisk fråga, ända tills det okända närmar sig just din dörr.
NATTSKÖTERSKAN av Magnus Nordin
I dödens väntrum, sjukvårdens sista anhalt: Något omänskligt och skrämmande rör sig genom de slitna sjukhuskorridorerna. Något som vet vem som står på tur." (http://www.wahlstroms.se/bocker/184517-hostvasen)

Är det så att man själv vill läsa några skräcknoveller måste jag tipsa om Novellixs ask med fyra skräckberättelser. Vad sägs om Stephen King, John Ajvide Lindqvist och Edgar Allan Poe? Utöver dessa kända namn finns Karin Tidbeck med. För mig var det en nybekantskap. När jag googlade henne såg jag att novellen Lussiferda från början getts ut på engelska. 

Om man nu inte alls gillar skräck måste jag passa på att tipsa om några andra novellsamlingar. För de yngre läsarna finns Vilse i rymden av och andra berättelser av Ingrid Jönsson. Boken består av 10 berättelser. De utspelar sig alla i vardagen och de lyfter ungas känslor. Det som också förenar dem är att de alla ställer frågor. Vad gör man när man tappar bort sin farmors hund? Måste man spela fotboll bara för att pappa vill? Till denna samling finns en lärarhandledning, även den framtagen av författaren. I lärarhandledningen finns läsförståelseuppgifter, analysuppgifter och skrivuppgifter.

Vilse i rymden och andra berättelser


Anrop från inre rymden

En annan novellsamling som lyfter vardagliga frågor och frågor som är viktiga för unga som är på väg in i vuxenlivet är Elin Nilssons Anrop från inre rymden. Denna bok var faktiskt nominerad till Augustpriset 2017. 

Jag hoppas du får ett riktigt härligt Läslov! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar