söndag 24 februari 2019

En novell med tillhörande uppgifter

Mina elever upplever att det är svårt att hitta vändpunkter i noveller. Jag har därför förberett en uppgift inför kommande lektion. Uppgiften utgår från Liza Marklunds novell Hur högt får en flicka flyga?, vilken finns på Aftonbladets hemsida (men under rubriken Ta fast tjuven!).

Novellen finns också tryckt i Färdlektyr 2005 och då med titeln Hur högt får en flicka flyga?. Till denna novell har jag tagit fram ett antal frågor. En av frågorna rör just novellens vändpunkt. 



Kanske är det så att du också skulle vilja använda dig av novellen och frågorna i din undervisning? Det går hur bra som helst. Sharing is caring!




5 kommentarer:

  1. Skulle du inte kunna publicera "svaren", så man har något att utgå från! mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill också ha svaren tack så man slipper sitta och göra det själv om det finns? :)

      Radera
    2. Hej! Jag har inte några skriftliga svar utan brukar samtala om frågorna med mina elever. Tillsammans kommer vi fram till gemensamma svar. Hälsningar Jenny

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera