fredag 1 februari 2019

Undergångstema i litteraturundervisningen

Ett undergångstema i litteraturundervisningen låter kanske inte så roligt men roligt det är just vad det är. Min ena klass läser just nu Mats Strandbergs roman Slutet. Det får jag tacka AvMedia Skåne för som köpte in en klassuppsättning av romanen. 

För ett tag sedan skrev jag ett inlägg om hur arbetet med romanen kommer att gå till. Det hittar du här:


Nu är vi igång med romanen och nästa vecka ska eleverna och jag fördjupa oss i hur undergången har skildrats i olika medier. Detta kommer vi att fortsätta med parallellt med vår läsning av romanen. 

Nästa vecka kommer vi att lyssna på musik, titta på en trailer och läsa en novell. Inspiration och tips på undergångslitteratur fick jag i facebookgruppen Svensklärarna. Utifrån tipsen där och min egen idébank kom jag fram till att eleverna kommande lektion ska få stifta bekantskap med följande "texter":

The Final Countdown av Europa
Aniara av Harry Martinsson
Världens sista kväll av Ray Bradbury

När det gäller The Final Countdown ska vi både lyssna på den och läsa texten.



Eleverna ska få fundera över texten. De ska få utgå från frågor som:
  • Vad handlar texten om? 
  • Vad är det som har hänt? 
  • Vilka är "vi"?
  • När utspelar sig handlingen?
  • Var utspelar sig handlingen?
  • På vilket sätt kan denna text kopplas till temat jordens undergång?


Aniara idag har premiär på biograferna i Sverige tänker jag att en ingång till denna text kan vara att se trailern. 


Texten läser vi sedan på www.litteraturbanken.se och jag kommer att förbereda genom att lyfta fram några citat. Däribland detta:
Det finnes skydd mot nästan allt som är
mot eld och skador genom storm och köld
ja, räkna upp vad slag som tänkas kan.
Men det finns inget skydd mot människan.
Eleverna ska få diskutera citatet. Hur ska det tolkas? Vad betyder "det finns inget skydd mot människan"?

Slutligen ska vi läsa Ray Bradburys novell Världens sista kväll som finns att läsa i novellsamlingen Den illustrerade mannen. Även här ska eleverna få arbeta med texten. Frågorna är delvis samma som till låttexten:
  • Vad handlar texten om? 
  • Vad är det som har hänt? 
  • Vem handlar det om? Vilka karaktärer finns med i novellen? Och hur hör de ihop?
  • När utspelar sig handlingen?
  • Var utspelar sig handlingen?
  • På vilket sätt kan denna text kopplas till temat jordens undergång?

Inför läsningen av Slutet fick eleverna reflektera skriftligt över frågorna:
  • Om jorden går under, vem skulle du vilja vara med?
  • Vem vill du vara om jorden går under?

Nu kommer vi att bygga vidare på dessa frågor och eleverna ska individuellt få skriva en text med titeln:

Världens sista kväll

I denna text ska de få berätta om hur de skulle vilja tillbringa sin sista kväll. De ska få berätta var de vill vara, vilka de vill vara med och vad de vill göra. Det blir alltså egna versioner av Bradburys novell.

***

Hittar du något i inlägget som du själv skulle vilja arbeta med är det bara att "knycka". Du får gärna dela med dig av vad du gjort genom att kommentera detta inlägg.





4 kommentarer:

  1. Stort TACK Jenny för himla bra idéer! Arbetar just nu med "Slutet" med mina åk 9, och skriver reflektionslogg utifrån dina planeringar! De gillar boken skarpt! Känns lite läskigt nu dock, i apokalypstider med Corona... /Nina

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Tack för att du delar med dig. Jag förstår att det kan kännas läskigt. Samtidigt kan det ge fina tillfällen till att lyfta den oro som eleverna eventuellt bär på.

    Hälsningar
    Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen!
      Ville bara säga att projektet med "Slutet" som jag haft i åk 9, med dina idéer som utgångspunkt, blev SÅ bra! Reflektionsloggarna blev riktigt bra, och vi avslutade med en uppsats på temat "Världens sista kväll" (vi hade som du tipsade om läst Ray Bradbury), där eleverna själva fick välja texttyp. Många valde novell eller dagbok/blogg, och de hade endast två lektionstillfällen att skriva. Resultatet blev jättebra texter! Så kul att arbeta med boken, tyckte både jag och [de flesta] eleverna! :)

      Radera
    2. Tack, fint att höra. Alltid roligt när ens eget arbete får ringar på vattnet.

      Hälsningar
      Jenny

      Radera