tisdag 19 december 2017

Jennys julkalender - den 19 december

Jag har fått en tidig julklapp! Denna vecka har jag utvärderat elevernas och mitt arbete med romanen Ingenmansland och jag säger bara wow! Vi har sedan november läst romanen tillsammans i klassen och arbetat med lässtopp och lässtoppsfrågor samt med olika mindre skrivuppgifter och diskussionsuppgifter.

Läsningen har bestått av högläsning av mig och jag valde att låta hela romanen läsas under lektionstid. Varje lektion har varit 1,5 timme lång och det har gjort att det har funnits utrymme för både läsning, samtal och skrivande under varje lektion. Jag vet att många tycker att man kan låta eleverna läsa hemma på egen hand men mina elever är inte några läsare och de har inte skolats in i att läsa hemma. Risken med att släppa läsningen helt fri hade varit att en del inte gjort det de skulle och hamnat efter. 

När jag nu summerar klassens arbete ser jag att ALLA har lyckats hänga med i undervisningen och göra de uppgifter som skulle vara gjorda. Det är ett gott betyg och för mig en tidig julklapp.

Efter att ha tagit del av elevernas utvärderingar ser jag att de har varit mycket nöjda med arbetet, över 90 % ger det en 4:a eller 5:a på en skala 1-5.



De har kommenterat omdömena och skriver exempelvis:

Jag har jobbat på detta sett innan och jag tycker det fungerar mycket bra och man får in mer i huvudet vad den handlar om när man kan stanna upp och tänka och svara på vad man nyss har läst. Dock tycker jag det är lite drygt att stanna upp. 4 av 5.


5 av 5 - Jag tycker att det var ett väldigt bra och nästan lite roligt sätt att jobba på. Det var ett helt okej arbetssätt, roligare än att läsa hela boken och sen svara.

Jag tycker att detta arbetssätt var bra. Det var bra att vi läste boken i etapper för att sedan svara på frågor istället för att läsa hela boken och sedan svara på en drös frågor. Detta arbetssätt får en fyra av mig.


Och när det gäller högläsningen är det också många som uppskattat den.


Så här kommenterar några elever:

Jag tycker det var smidigt och bra att Jenny läste högt för jag har enklare att få in i huvudet om jag får höra det istället. Hade inga problem med högläsningen så det får en 5 av 5.

 Jag tycker det har varit bra! hade jag själv varit tvungen till att läsa så hade jag inte klarat det så det är varit skitbra så en 5:a. 

Jag tyckte att Jennys läsning var bättre än att läsa själv, för när man läser själv så kan man bli uttråkad och sluta läsa. Hon stammade aldrig, bra högläsning.

 Jag tycker att Jennys högläsning var bra, det var skönt att ibland kunna släppa texten och bara lyssna, Jennys högläsning får en femma av mig.

Med detta vill jag bara säga att det aldrig är för sent att arbeta med högläsning. Även gymnasieelever uppskattar det. Med tanke på detta resultat kommer jag definitivt att fortsätta arbeta med skönlitteratur, gemensam läsning och lässtopp med lässtoppsfrågor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar