fredag 8 december 2017

Jennys julkalender - den 8 december

Ibland vill man presentera olika typer av information digitalt. Ett sätt att göra detta på är att använda sig av exempelvis Thinglink. I Thinglink kan man skapa en interaktiv bild med bl a a fotografier, länkar, filmklipp och text. Det som krävs innan man kommer igång är att skapa ett konto. Verktyget är gratis. Har man iPad finns också en app som går att använda och appen och webbverktyget synkar med varandra, så det du gör på paddan syns också i webbverktyget.

Nedan ser du ett exempel på hur jag använt Thinglink. Jag har lagt in en världskarta som bakgrund. Sedan har jag lagt till klickbara länkar (röda eller svarta ringar) och varje länk går till ett avsnitt av podden Sånt vi läser,  som är en podd med en massa boktips för skola (fokus böcker från högstadiet och uppåt). Jag har valt att arbeta med svarta och röda ringar för att tydliggöra om mitt tips är en bok skriven av en manlig författare (svart) eller av en kvinnlig författare (röd).




Thinglink kan användas på många olika sätt. Du kan skapa en julkalender. Du kan använda den till att samla alla dina eleverna kortnoveller (flassh fictions) på ett och samma ställe. Du kan skapa en tidslinje över en författares liv eller en epok. Du kan presentera en religion eller ett moment inom NO-ämnena. Det är bara fantasin som sätter gränser. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar