lördag 9 december 2017

Jennys julkalender - den 9 december

År 2015 gavs boken Alla borde vara feminister ut. Den är skriven av den nigerianska författaren Chimamanda Ngozi Adichie och bygger på det TED-talk som hon höll år 2012. I boken får man läsa om Adichies personliga upplevelser och erfarenheter. Många exempel är hämtade från en nigeriansk kontext men under min läsning inser jag att det finns många kopplingar till vårt svenska samhälle. 

När jag i höstas var på Skolforum såg jag att FN tagit fram en lärarhandledning till boken, en handledning som kan användas i ett ämnesövergripande arbete eller i svenskundervisningen. Vill du komma åt lärarhandledningen finns det en länk här:


Jag tänker att Alla borde vara feminister kan vara intressant att använda i undervisningen. Den passar bra i arbetet med att skapa en mer jämställd skola och ett mer jämställt samhälle. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar