måndag 22 januari 2018

Ordmoln i undervisningen!

Har du någon gång arbetat med ordmoln i din undervisning? Jag gjorde det en hel del förr men har på sistone glömt bort det. När jag förra veckan fick en fråga om just ordmoln insåg jag att det var dags att på nytt göra ett inlägg om det.

Ordmoln är precis som det låter moln av ord. Med de olika webbtjänster som idag finns kan orden samlas i alla möjliga former och figurer. Du ska snart få se några exempel men först, när ska man som lärare använda ordmoln. I min egen undervisning har ordmoln mest använts till:

- att samla ihop elevernas tankar inför ett nytt arbetsområde, 
- att samla elevers förklaringar till ett begrepp, 
- att skapa listor av olika slag (exempelvis lista över ämnen som kan passa för argumenterande tal).

Bilden visar en sammanställning över ämnen som mina elever i Svenska 3 vill hålla argumenterande tal om. Detta ordmoln är skapar i Tagul.

Ordmoln kan också användas på andra sätt. En funktion som ordmoln har är att de räknar ihop hur många gånger ett och samma ord förekommer och sedan görs sammanställningar på det. De ord som förekommer flest gånger blir större än övriga ord i ordmolnet. På så sätt kan man faktiskt med blotta ögat se vilka ord som används mest i en text. Det kan vara intressant om man exempelvis ska diskutera en texttyp, en texts innehåll eller analysera språket i en text. 

Just nu arbetar jag med argumenterande texter i kursen Svenska 1. Här skulle det kunna passa att titta på en insändare och fundera över hur en sådan skrivs. Vad är viktigt? Ofta är ju en insändare personlig. Det finns ett jag i texten. Hur ser det då ut i en insändare och man lägger in den i en webbtjänst som skapar ordmoln? Är jag ett ord som förekommer ofta. Jag testade med en insändare från Metro som publicerades den 17 januari 2018. Den är skriven av Kimberley och har rubriken "Det heter inte dagis!". 


                                                            

Som man kan se är det ordet som förekommer flest gånger. Det är följt av en, är, jag och som. Jag finns alltså med bland de mest frekventa orden.

Ordmoln behöver inte bara användas i svenska utan kan användas i alla andra ämnen för att visualisera och tydliggöra. 

Vilka olika webbtjänster finns då? Jag använder oftast wordart.com (hette förr Tagul) och worditout.com. Sedan finns det en mängd andra varav några som jag testat att arbeta med är tagxedo.com och wordsift.org. I vissa av dem kan man göra fler inställningar och redigera mer på egen hand, i andra är det lite mer styrt och fyrkantigt. Testa gärna! Kanske hittar du någon ordmolnstjänst som passar just dig och ditt syfte!

2 kommentarer:

  1. Vi var på en kurs där de avslutade med att vi fick gå in på en sida och skriva in en kod så skapades ett ordmoln direkt på webben, kommer dock inte ihåg vad den "appen" hette. Någon här som har koll?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Det måste ha varit Mentimeter.

      Hälsningar
      Jenny

      Radera