fredag 4 maj 2018

Två skrivuppgifter till skönlitterära texter

Varje läsare går in i en bok med sin förförståelse och sina erfarenheter. Det gör att det finns lika många läsare som det finns elever i ett klassrum. När man tillsammans i en klass läser en bok fastnar eleverna för olika saker. Så är det och det är något som jag tycker är mycket spännande (jag har bland annat skrivit om det i boken Mötet med texten. Inkluderande läsundervisning, om du skulle vilja läsare mer).



I sin läsundervisning kan man göra eleverna uppmärksamma på att vi alla fastnar för olika saker när vi läser en och samma text. Det kan man göra genom två korta skrivuppgifter och dessa tänkte jag presenterna. 


De två skrivuppgifterna är båda dikt-uppgifter och de kallas "Jag-är-dikt" och "Miljö-dikt". Idén till dessa har jag fått från Ann Boglind, som vid en föreläsning pratade om att låta eleverna bli den lästa romanens huvudkaraktär. Eleverna skulle beskriva karaktären genom en femrading (dikt på fem rader). Jag har senare hittat Ann Boglinds femrading på Litteraturbanken under "Skola" och "Didaktik och metodik". 

Jag valde att utveckla Boglinds idé och la till uppgiften "Miljö-dikt". I denna ska eleverna på fem rader beskriva romanens miljö. För att alla elever lätt ska komma igång finns redan inledningarna på de fem raderna klara. Det enda eleverna behöver göra är att fortsätta på meningarna. Detta gör att även den mest skrivovilliga börjar skriva.





När eleverna skrivit sina dikter kan man dela in klassen i grupper. I grupperna kan man låta eleverna läsa upp sina dikter för varandra. De kan få fundera över om de tagit upp samma saker, om deras beskrivningar påminner om varandra eller om det helt enkelt är så att de tagit upp helt olika saker. De kan få förklara hur de tänkt och vad det var som gjorde att de valde ut just de ord som de skrev in i sina dikter. På detta sätt breddas elevernas läsning. De får ta del av varandras tolkningar av karaktärer och miljö samtidigt som de får sätta ord på sin egen läsning. Vill man synliggöra deras tolkningar kan man avsluta med att sätta upp dikterna på klassrumsväggen.

Skrivuppgifterna är enkla och kan användas till noveller och romaner. 

Du ska få ta del av en "Jag-är-dikt" och en "Miljö-dikt", som jag själv skrivit efter att jag läst en ungdomsroman. Vet du vilken bok det är jag läst? Svaret finns med liten text allra sist i detta blogginlägg.


Jag-är-dikt
Jag är en olus
Jag tycker om att springa, att låta benen bära mig i skog och mark
Varför måste jag dölja vem jag egentligen är?
Jag borde lära mig läsa tärningen
Jag önskar att pappa var här


Miljö-dikt
Jag är i Skellefteå
Här finns is, snö och kyla
Det doftar av allt och ingenting
Jag hör ljudet av fara
Jag ser dåtid, nutid och framtid, allt förenat genom minnen.



Boken jag läst är Mats Söderlunds Hotet, Ättlingarna 1.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar