söndag 3 juni 2018

Om det var krig i Norden och Måste gitt i undervisningen

Terminen går mot sitt slut. Jag har låtit mina ettor få fokusera på text och berättelser de senaste veckorna. Vi har läst Om det var krig i Norden (klassuppsättning från AVMedia Skåne) och vi ska avsluta med att se filmen Måste gitt som jag också lånat från AvMedia. Båda bok och film handlar om utanförskap och identitet samtidigt som det finns stora skillnader mellan de två. Det gör att jag tycker att de fungerar att arbeta med parallellt. Man kan hitta likheter men också skillnader. Då tiden inte riktigt räckt till har jag fått förkorta arbetsområdet något men så är det ju ibland. Jag har haft möjlighet att samarbeta med skolans bibliotekarie och det är alltid bra.

Till bok och film har vi arbetat med olika uppgifter. Eleverna fick inledningsvis förutspå handlingen till Om det var krig i Norden. Därefter läste vi texten i helklass och under och efter läsning fick eleverna arbeta med ett läsprotokoll som bygger på Aidan Chambers modell för boksamtal. Vill du ha ett sådant protokoll finns det här på bloggen under "Mallar och instruktioner".


Klassen delades in i mindre grupper och varje grupp hade samtal antingen med mig eller med skolbibliotekarien. Samtalen spelades in (ljud samt tavla, där man ser läraren anteckna det eleverna säger). Inspelningen är ett stöd om man i efterhand vill lyssna på vem som sa vad. Varje samtal tar ca 1 timme. Det inleds med att eleverna får presentera det de skrivit upp på sitt protokoll. Jag brukar ta en rubrik åt gången. När alla fått med allt som de skrivit upp i sina läsprotokoll får eleverna fundera över om det finns några kopplingar mellan eller inom kolumnerna. Det kan handla om att saker upprepas eller att vissa saker helt enkelt hänger ihop med varandra. De kopplingar som de ser markerar jag på tavlan genom att dra streck mellan de olika punkterna. När det är gjort är det dags för själva samtalet. Nu får eleverna fördjupa det de fastnat för under sin läsning och förklara och förtydliga. De får ta del av varandras läsningar och tolkningar. Min roll är att styra samtalet till boken så att gruppen inte hamnar för långt utanför. Avslutningsvis får eleverna göra en utvärdering och jag gör den väldigt enkel. På en post it-lapp får de skatta redovisningsformen på en skala 1-5 och sedan motivera sin skattning.

Filmen ska vi se kommande vecka och vi arbetar på ett liknande sätt som med boken. Vi kommer att förutspå handlingen och därefter arbeta med samtal men denna gång i samtalsgrupper, där frågorna redan är framtagna. Alla grupper kommer att få diskutera alla frågor och eleverna kommer att få ut frågorna innan de får se filmen. På så sätt vet de vad de ska fokusera på under sitt tittande. De frågor som eleverna kommer att få diskutera efter filmen utgår från tre olika tema:

- språk
- manligt och kvinnligt
- skilda världar

Dessa teman är relevanta också för boken Om det var krig i Norden och det ska bli spännande att se om eleverna gör kopplingar mellan de två. Frågorna som vi använder utgår delvis från den lärarhandledning som finns till filmen. Du når den här: 



Eleverna kommer också att få göra Bechdeltestet till filmen. Vet du vad det är? Det är ett test där man ser hur kvinnor framställs i en film. För att klara testet måste en film:

1. ha minst två (namngivna) kvinnliga rollfigurer
2. dessa namngivna kvinnor måste prata med varandra
3. och de måste prata med varandra om något annat än män

I det korta klippet nedan får du information om testet. Det är första gången jag låter eleverna göra detta test till en film. Det ska bli spännande att få ta del av elevernas resultat.




Även arbetet med filmen kommer att utvärderas och jag håller fast vid min enkla utvärdering med post it-lappar och skattning.

Vad gör du så här i avslutningstider? Vilka uppgifter får dina elever arbeta med? Dela gärna med dig!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar