torsdag 17 januari 2019

Planering för romanen Slutet - ett läsprojekt under 6 veckor

Nästa vecka drar det igång! Då ska eleverna och jag under cirka 6 veckor läsa Mats Strandbergs roman Slutet. Jag ser mycket fram emot detta. Eleverna har själva fått välja bok och först var jag lite nervös. Hur skulle jag få tag i en klassuppsättning? Kunde jag låna från olika bibliotek? Men sen kom jag på att AvMedia Skåne ofta köper in klassuppsättningar. Jag hörde av mig till dem och de sa att de kunde köpa in Slutet. Det tackar jag och eleverna för. Vi blir nu de första som får låna de nyinköpta böckerna. 

Att eleverna valde Slutet känns bra. Jag tycker att det är en av de bästa ungdomsböckerna som gavs ut under 2018, något jag skrev om i december 2018:



Vad ska läsprojektet innehålla? Under de sex veckorna som läsprojektet pågår kommer eleverna att få läsa, skriva och samtala om boken. De kommer också att få skapa egna Spotify-listor kopplade till en utvald karaktär och specifika händelser i boken. Hela läsningen kommer att avslutas med en skrivuppgift bestående av fem delar. Så här kan arbetet sammanfattas:


För några elever är Text & Tanke-logg något nytt så därför har jag tagit fram en (förhoppningsvis) tillräckligt tydlig instruktion. 



Loggarna skriver det i ett Google Dokument som delas med mig. På så sätt kan jag följa deras läsning och lyfta upp sådant i helklass som de reagerat på (eller kanske sådant som de inte alls reagerat på). 


Hur ska arbetet inledas? Då eleverna redan vet vad romanen handlar om kommer vi inte att börja med att förutspå, något jag annars brukar göra. Istället kommer eleverna att få reflektera över följande två frågor:

1. Om jorden skulle gå under, vem skulle du då vilja vara med?
2. Vem skulle du vilja vara, om jorden gick under? Hur skulle du vilja att andra uppfattade dig och beskrev dig?



Jag kommer under vårterminen att skriva mer om vårt arbete med romanen och du får gärna följa det. Om det är någon annan där ute som arbetar med Slutet får ni gärna höra av er. Det skulle vara roligt att få ta del av era planeringar.

14 kommentarer:

  1. Vi funderade på den till vår Grund-sas-klass på Glokala, men kom fram till att den nog var för lång och hade lite för invecklade antydningar som är svåra att snappa upp för en andraspråkslärare - hör gärna vad du tror när ni läst den/om du kan rekommendera någon annan spännande bok som icke-läsvana vuxna SAS-elever skulle gilla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt namn kom visst inte med! Hilda från Glokala (hilda.g@glokala.org)!

      Radera
    2. Hej Hilda!
      Här kommer några förslag. Det är dock inte spännande böcker utan snarare intressanta och gripande böcker.

      Har du testat att använda En oväntad vänskap? Finns på Vilja förlag (och också som film). Annars kan kanske "Jag är en tjuv" av Jonas Karlsson vara ett alternativ. Ni skulle också kunna använda Sara Lövestams böcker om Kouplan. Första delen heter Flicka försvunnen.

      Hälsningar
      Jenny

      Radera
    3. Tack! Lövestams böcker tycker jag också är jättebra, de har vi läst. Ska titta på "Jag är en tjuv" och En oväntad vänskap!

      Radera
  2. Hej!

    Jag sitter och förbereder mitt och klassens arbete med den här boken. I höstas fick mina elever önska bok inför våren och valde då denna, precis som dina elever gjorde. Googlade runt och hittade till din blogg. Hur gick det med ert arbete med Slutet? Har du lust att dela med dig av reflektioner/planering/uppgifter?

    Med vänlig hälsning

    Ellinor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag tror att du nu har fått ett mejl med bl a en del frågor som vi arbetade med.

      Hälsningar
      Jenny Edvardsson

      Radera
    2. Hej!
      Även vi har just satt igång läsning av Slutet på min gymnasieskola. Har kikat en del på ditt upplägg men skulle bli väldigt glad för de frågor som ni arbetade med. Mvh Sara

      Radera
    3. Hej Sara!

      Skicka ett mejl till mig, så löser vi det. Du når mig på frokenje@gmail.com.

      Hälsningar
      Jenny Edvardsson

      Radera
  3. Hej Jenny! Jag har just kommit över en klassuppsättning av Slutet och jag undrar om jag skulle kunna ta del av dina frågor.
    Hälsningar
    Carolina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carolina!

      Du får gärna mejla mig, frokenje@gmail.com.

      Hälsningar
      Jenny Edvardsson

      Radera
  4. Hej!
    Jag ska precis starta upp läsning av Slutet med en åk 9. Tycker din "Text och tanke-logg verkar väldigt intressant och lånar konceptet. Tar gärna del av fler tankar och dina frågor för att få ihop en så bra planering som möjligt. Vi kommer också att jobba med boksamtal och tror att de kan bli riktigt givande om man utgår från citat.
    Mvh Yvonne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Yvonne! Du får gärna mejla mig, frokenje@gmail.com.

      Hälsningar Jenny

      Radera
  5. Jag sitter funderar på nästa läsår och fastnade för denna bok. Hur gick ert arbete med den? Har du lust och ork att dela med dig av reflektioner/planering/uppgifter? Hälsningar Caroline

    SvaraRadera
  6. Hej Caroline! Det gick riktigt bra. Du får gärna knycka det som finns utlagt här på bloggen. Sedan finns en hel del av materialet i boken "Digital kompetens i svenskundervisningen". Titta gärna i den. Hälsningar Jenny Edvardsson

    SvaraRadera