onsdag 5 december 2018

Just Read, ett tillägg för att göra digitala texter läsarvänliga - Jennys julkalender den 5 december 2018

Jag har under lång tid använt ett tillägg som heter Mercury Reader när jag ska läsa texter som ligger på nätet. Genom detta tillägg har jag kunnat rensa bort allt från en internetsida, allt förutom den text som jag har velat läsa. Det har varit en riktigt bra hjälp. Nu har jag hittat ett annat tillägg som fungerar på samma sätt. Detta tillägg heter Just Read.


Hur fungerar då detta tillägg? Jo, man hämtar det från Chrome Web Store. Sedan går man till den sida på nätet som man vill läsa. Jag valde idag www.so-rummet.se och en text om julfirande. Som du kan se innehåller sidan både reklam och en massa annan information som lätt stör läsningen.



För att få bort allt förutom artikeln klickar jag på ikonen för Just Read. Texten öppnar sig då i en ny flik som ser ut så här.



Allt förutom det som tillhör artikeln försvinner bort. Sedan kan man som läsare ställa in sin sida. Jag har lagt till en röd markering på bilden ovan, för att tydliggöra de olika funktioner som finns i Just Read. Klickar du på pennan får du upp en meny som låter dig ställa in textstorlek men också ändra bakgrundsfärg och textfärg. Du kan sedan spara din text och de inställningar som du gjort ligger kvar.



Bredvid pennan finns en skrivarfunktion och när du ställt in texten så som du önskar kan du skriva ut den och läsa den på papper. Du kan också spara den som en pdf.

När du är nöjd klickar du på krysset som finns bredvid skrivarsymbolen och du kommer tillbaka till www.so-rummet.se på nytt igen. Svårare än så är det inte!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar