tisdag 11 december 2018

Kreativa skrivövningar - Jennys julkalender den 11 december 2018

Igår hade vi Olivia Bergdahl på besök. Wow, säger jag! Vilken energi. 



Eleverna fick testa på olika skrivövningar och det gjorde de med glädje. Två av dessa övningar tänker jag att andra kan ha glädje av och därför får de helt enkelt bli mitt tips för dagen.

Första övningen, som ska bli en dikt, bygger på associationer. Vad tänker du på när du hör ordet katt? Okej päls. Vad tänker du när du hör ordet päls? Okej mjuk. Vad tänker du när du hör ordet mjuk? Okej glass. Jag du förstår. Du utgår från ett ord och sedan associerar du fritt. För att hjälpa eleverna på traven bestämmer du det ord som ska vara utgångspunkt och du säger att de ska associera i tre steg. På tavlan skriver du: 

Glass
1. 
2. 
3. 

Sedan får eleverna associera fritt. Här är ett exempel:

Glass
1. Sommar
2. Varmt
3. Bada

När eleverna kommit så här långt låter du dem utgå från dessa ord men sätta in dem i följande fraser:

1. Jag är
2. Du är
3. Det känns som 

Behöver de böja ett ord eller lägga till ett ord för att få ett flyt i dikten går det bra. Dikten ovan blir då:

Glass
Jag är sommar
Du är varm
Det känns som ett bad

Kanske inte så bra. Mina elever lyckades klart bättre. Kolla in dessa!

Pistol
Jag är vapen
Du är USA
Det känns som Vietnam

Katt
Jag är ett husdjur
Du är kelig
Det känns som terrorism

Bastant
Jag är tung
Du är bred
Det känns stabilt


Den andra övningen handlar om allitteration. Här ska eleverna leta ord som börjar på samma bokstav eller ljud. Utgå från några bokstäver, exempelvis s, k, a och r. Låt eleverna gå samman i par och tillsammans skriva ner så många ord som de bara kan som börjar på den bokstaven som de valt. Efter någon minut är det dags att bryta och nu ska eleverna försöka skriva en eller flera meningar med så många av sina ord som möjligt. De kan få lägga till ord som och, men och de kan också få böja sina ord och använda dem hur många gånger som helst. Så här blev det när några elever samlade ihop sina ord på bokstaven f:

Fisken fällde felaktiga fjärtar
Fågeln flög fumlandes från de fasta fungerande flygplanen.
Få flugor flyger fort fram.

Och för den som vill utveckla övningen finns exempel i ett av mina tidigare blogginlägg. I det skriver jag om hur man med bilder kan låta eleverna skriva anaforer och allitteration, http://jennypawendes.blogspot.com/2016/05/att-skriva-poesi-ar-skoj.html





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar