Om mig




 Foto: Christoffer Björklund



Jag heter Jenny Edvardsson och arbetar som adjunkt i utbildningsvetenskap vid Högskolan Kristianstad. Jag är utbildad lärare i svenska, historia och SFI.

Bakgrund
År 1998 började jag arbeta som gymnasielärare. Jag arbetade som lärare i flera år men valde 2008 att ta en tjänst som skolledare. Skolledare var jag sedan fram till sommaren 2014 då jag på nytt kände att det var dags att gå tillbaka till undervisningen. Sedan hösten 2020 arbetar jag på lärarutbildningen vid Högskolan Kristianstad.

Från och med hösten 2020 kommer inte denna blogg att uppdateras med nya inlägg. Vill du fortsätta följa mig är det bloggen Jenny Edvardsson som numera gäller. 

Under mina år i skolans värld har den digitala tekniken, läsning och inkludering varit viktiga frågor för mig. När jag nu arbetar som lärare behöver jag en plats där jag kan få reflektera och samla mina intryck och idéer. Bloggen är denna plats. Här kommer mina reflektioner över undervisningen att få synas. Här kommer också tankar, funderingar och nya idéer att få ta form och en del av dem kommer så småningom att synas på Fröken JE:s blogg. Fröken JE:s blogg är en blogg som jag har tillsammans med mina elever. Här samlas uppgifter, instruktioner, reflektioner och annat material kopplat till ämnena svenska och historia. Sedan läsåret 2017/2018 ligger bloggen Fröken JE:s blogg vilande. Detta då jag övergått till att använda Google Classroom med mina elever.

Utbildning (i urval)
Gymnasielärarprogrammet svenska/historia
Rektorsprogrammet
Svenska som andraspråk 30 hp
Magisterexamen i Utbildningsledarskap
Magisterexamen i Litteraturvetenskap
Filosofiemagister i historia
Digital extra - kurs om digital teknik och e-learning
Flippat klassrum - 2komma5
Bedömning och betyg - Skolverket och Karlstads universitet


Föreläsningar
Under de senaste läsåren har jag fått möjlighet att hålla föreläsningar om bl a lässtrategier och läsning, boksamtal med äldre elever, inkluderande undervisning, skolutveckling kopplat till IKT samt språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Skulle du vara intresserad av att anlita mig för en föreläsning eller workshop får du gärna höra av dig. Mina kontaktuppgifter finns nedan.


Andra uppdrag
Förutom att arbeta som lärare, författare och föreläsare sitter jag med i IBBY:s svenska styrelse, Svensklärarföreningens styrelse samt i juryn för Guldäpplet. Jag skriver lektionsförslag och lärarhandledningar för bland annat LL-förlaget, som är en del av Myndigheten för tillgängliga medier (MTM), Bonnier Carlsen och En bok för alla, recensioner till Svensklärarföreningens tidskrift Svenskläraren och då och då krönikor och texter till tidskriften Datorn i utbildningen. Sedan hösten 2017 skriver jag recensioner och artiklar till nättidskriften Bazar masarin som fokuserar på barn- och ungdomslitteratur. Sedan 2019 är jag en del av Skolportens expertpanel och skriver kontinuerligt inlägg som publiceras på deras hemsida.

Jag satt under 2016 och 2017 med i Skolverkets ämnesreferensgrupp för svenska/svenska som andraspråk fokus digital kompetens.

Jag var under åren 2015-2019 representant i Lärarförbundets centrala referensorgan Gymnasieskola.

2017-2018 satt jag med i Läsdelegationens referensgrupp för lärare/bibliotekarier.


Omnämnd i media
Mina föreläsningar och mitt arbete som lärare har uppmärksammats i media. Du kan t ex läsa om min föreläsning på SETT våren 2015 på Skolvarlden.se, Lässtrategier på gymnasiet, om mitt arbete med läsning och litteratur på mtm.se/skola, Läsning och språkutveckling knyter samman alla ämnen och i en artikel från Alfa, Nya lösningar väcker läslusten. Min föreläsning från SETT Syd hösten 2015 finns fint sammanfattad på reflex.folkbildning.net, Jenny, Aidan och Judith - om boksamtal i Kristianstad. I tidskriften Framsidan finns en artikel om mitt arbeta för att försöka skapa en undervisning där alla kan delta, Pris till inspirerande lärare.

Under 2016 startade jag FB-gruppen "Den digitala bokcirkeln" och den har uppmärksammats bland annat i magasinet SFV (s 40f).

December 2016 sändes Lärlabbets Samtala om texter, där jag medverkar och samma månad deltog jag i Anna och Philips lärarpodcast, avsnitt 88: Försteläraren Jenny Edvardsson: "Från lärare, till rektor och tillbaka som lärare igen".

I december 2016 intervjuades jag av Kristianstadsbladet i samband med boksläppet av Mötet med texten. Inkluderande undervisning. Intervjun går att läsa här, Hon gör pojkar till läsare.

Under våren 2017 fick jag vara med i UR:s programserie Nationen och då i ett program som handlar om Historiebruk.

I samband med att jag tilldelades Svenska Akademiens svensklärarpris 2017 lyckades jag både vara med i lokalradion, P4 Radio Kristianstad, i tidningen Norra Skåne, Jenny tilldelas Svenska Akademiens svensklärarpris och i nättidningen 24 Kristianstad, Lärare på Wendesgymnasiet prisad.

Mitt arbete med litteratur och läsning har gjort att jag vid några tillfällen fått delta i radioprogram. Här finns ett klipp från Sveriges Radio som handlar om hur jag arbetar med text i klassrummet, https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4416&artikel=6806374. Här finns ett annat klipp som handlar om varför barn och unga bör läsa böcker, https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1102067?programid=2702.

Hösten 2018 publicerades en artikel om Den digitala bokcirkeln i Tidningen Gymnasiet, Delad läsglädje.  I samband med Läslovet vecka 44 fick jag prata om läsning i Radio Kristianstad, https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=7078087. I december 2018 fick jag vara med på Radio Kristianstad på nytt och då prata om läsning och ge några boktips lagom till jul, https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=7114833.

Sommaren 2019 blev jag intervjuad av Radio Kristianstad angående ett skolövergripande läsprojekt som jag varit med och startat, https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=7255502.


Utmärkelser
Tal- och språkpriset 2017
Svenska Akademiens svensklärarpris 2017
Lärarförbundets pedagogpris i Kristianstad år 2015
Amy-priset år 2015
Guldäpplet, delad andraplats år 2015



  


Min första bok
I december 2016 gavs min första bok ut. Den heter Mötet med texten. Inkluderande läsundervisning. I den beskriver jag hur jag arbetar med text och läsning. Jag lyfter in relevant teori och forskning, kopplar den till min undervisning och visar på framgångsfaktorer men också en del fallgropar.  Mer information finns att läsa på Lärarförlagets hemsida.















Min andra bok
Våren 2017 gavs min andra bok ut. Det är ett läromedel för kursen Svenska 1 på gymnasiet med titeln Metafor.















Tredje boken - ett gemensamt projekt 
Under 2017 har jag medverkat i ett projekt tillsammans med 28 andra författare och 29 illustratörer. Tillsammans har vi skapat en alfabetsbok, De magiska tjugonio - en bokstavsvärld.















Fjärde boken - skriven tillsammans med Petra Magnusson och Anna-Lena Godhe
I början av 2018 släpptes min fjärde bok. Boken heter Digitalisering, literacy och multimodalitet och gavs ut på Studentlitteratur. Målgrupp är verksamma lärare men också blivande lärare.














Femte boken 

Lagom till skolstarten hösten 2018 kom Metafor 2, en lärobok för kursen Svenska 2 på gymnasiet.



Sjätte boken
Under sommaren 2019 gavs min sjätte bok ut. Den har titeln Läsa och samtala om skönlitteratur - med digitala verktyg och är tänkt som en bok för lärare/blivande lärare och andra som är intresserade av skönlitterär läsning i undervisningen.
















Mina kontaktuppgifter
E-post: frokenje@gmail.com
Mobil: 0728-857846 alternativt 070-2009838
Twitter: @jenny_pedagog
Instagram: @jennypedagog
Hemsida: www.jennyedvardsson.se

Lämna gärna en kommentar eller hör av dig om du har några frågor eller funderingar.







16 kommentarer:

  1. Hej!
    Vilken fint och strukturerat arbete du har gjort med läsförståelsestrategier och kamratbedömning. Det står att dina dokument får användas enligt licens för creative commons, vad innebär det? Kan jag använda dem till mina elever?
    MVH Mimmi Schill, lärare i Växjö

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan!

      Vad skoj att du gillar mitt material! Tanken är att det får användas av alla som vill så länge man inte använder det i kommersiella syften. Så här står det om licensen på www.creativecommons.se:

      "Licensen Creative Commons erkännande icke-kommersiell innebär att du tillåter andra att använda, sprida, göra om, modifiera och bygga vidare på ditt verk, men inte att verket används i kommersiella sammanhang. I samband med att verket används så ska också upphovsmannen anges".

      Använd det alltså så mycket du bara vill och kan!

      Hälsningar
      Jenny

      Radera
    2. Vad bra! Jag använder det bara som undervisningen i mina klasser! Jättebra grejer!

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
    4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
    5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
  2. Hej Jenny!

    Jag följer din blogg sedan ca ett år tillbaka. Har hämtat en hel del inspiration i mitt tidigare uppdrag som SFI-lärare för elever med kortare studietid (2B). Är väldigt sugen på att delta i din bokcirkel på nätet men än så länge kommer "livet" i vägen, både privat och på arbetet :)

    På arbetet ska jag nu undervisa f.d. analfabeter som är i kurs 1B och 1C idag. Det är helt fascinerande vad en människa kan lära sig, och ganska så snabbt ändå! Mina elever kan skriva och läsa men det går väldigt sakta. Jag undrar om du har några tips för mig för att öka deras läshastighet? Tacksam för hjälp!

    Med vänliga hälsningar
    Lidia Suokko, sfi-lärare

    SvaraRadera
  3. Hejsan Lidia! Tack för din kommentar. När det gäller att öka sin läshastighet är mitt bästa svar att läsa mer. Ju mer du läser, ju bättre blir din läshastighet. Man kan arbeta med olika övningar. Exempelvis "minut-övningen". Låt dina elever på SFI utgå från en och samma text. De läser så långt de hinner under en minut. Antalet ord skrivs upp. Nästa tillfälle läser de samma text (börjar från början) och läser en minut. De räknar ut antalet ord de läst under denna minut. Så småningom kommer antalet ord att öka, alltså de hinner läsa mer och mer av texten under en minut. Viktigt för att öka läshastigheten är också att utveckla och utöka sitt ordförråd. Fortsätt arbeta aktivt med ord och begrepp.

    Det är några snabba tips! Hör gärna av dig igen om du har fler frågor. Och du får gärna vara med i bokcirkeln, så snart du hittar tid till det.

    Hälsningar
    Jenny Edvardsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen!

      Tack för dina råd! "Minut-övningen" är genialisk i sin enkelhet och den inför jag redan på måndagen ☺

      Jag förstår att det är viktigt att läsa, att läsa mycket och olika texter. Inom kort tänker att läsa en hel bok med mina elever och för det arbetet vill jag testa din metod med högläsning och stopp-frågor. Blev väldigt inspirerad av den. Tack att du delar med dig!

      Ha en skön helg
      Lidia

      Radera
  4. Hej jag har precis köpt boken Valskola 2018, och läste att du skrivit handledningen till uppgifterna man kan göra till. Nästa år har jag en åk 6, tror du att det fungerar fast de är sexor och inte sjuor?
    Tack på förhand

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Nicole!

      Jag tror att det går jättebra. Kanske behöver vissa saker förklaras på annat sätt men annars ska det inte vara några problem. De stödstrukturer som finns fungerar lika bra för åk 6 som för högstadiet eller gymnasiet.

      Hälsningar
      Jenny

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera