torsdag 22 juni 2017

Dags att summera ännu ett händelserikt år

Tänk vad tiden den går snabbt. Jag tycker att jag precis summerade förra läsåret. 

Det här läsåret har nästan varit än mer händelserikt än föregående. Det avslutades fint med att jag tilldelades Svenska Akademiens svensklärarpris 2017, något som officiellt ska tillkännages på Bokmässan i september. Under läsåret som gått har jag fått möjlighet att handleda kollegorna på Fordons- och transportprogrammet i Läslyftet och närmare bestämt i modulerna Språk- och kunskapsutvecklande arbete och Språk i yrkesämnen. Läslyftet har upplevts intensivt av kollegorna men också mycket positivt. Äntligen har det givits tid till det kollegiala samarbetet. Nu gäller det att bygga vidare på det som vi skapat, något vi redan planerar för. 

Jag har i min undervisning arbetat än mer med texter och gemensam läsning, något som också visat sig ge goda resultat. Eleverna har utvecklats och de flesta av dem når minst de lägsta godtagbara kunskapskraven i svenska. 

Under läsåret har jag också fått möjlighet att föreläsa en del och mina föreläsningar och workshop har uppskattats av deltagarna. Sedan har året också inneburit en del skrivande och utgivning av två böcker. Först Mötet med texten. Inkluderande läsundervisning från Lärarförlaget och sedan Metafor på Gleerups förlag. 

Sedan har läsåret även innehållit inspelningar av Sånt vi läser, podden som Marit Hammarland och jag driver. I den tipsar vi om böcker som passar ungdomar. Och under året har jag också fortsatt med FB-gruppen Den digitala bokcirkeln

Nu väntar sommarledighet och för mig innebär det alltid en hel del läsning. Några böcker som jag verkligen ser fram emot att läsa är Minnet av vatten, Alex och Idag är allt





Jag hoppas att du får en härlig sommar!



4 kommentarer:

  1. Stort grattis till priset, Jenny! Och tack att du delar med dig av dina yrkeserfarenheter och inspirerar! När man läser din summering då funderar man - hur hinner du och orkar? Det är många olika trådar i ditt yrkeslivet. Det både imponerar och inspirerar.

    Trevlig sommar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lidia Suokko! För mig går fritidsintresse och jobb ihop. Jag är lyckligt lottad på det sättet. Jag tror att det är det som gör att jag hinner med så mycket. Sedan gillar jag ju att ha många bollar i luften.

      Jag önskar dig också en riktigt fin sommar!

      Radera
  2. Vad roligt att hitta en annan kristianstadslärare som bloggar! Tack för inspiration och grattis till priset! Jag har precis gjort min blogg offentlig på sabinaskolnord.blogspot.se och jag tycker att det är otroligt givande att skriva om arbetet, men hur hinner man i vardagen..!? M.v.h.

    SvaraRadera
  3. Hej Sabina! Skoj att du har hittat till min blogg. Jag skriver inte så ofta så jag tycker att jag hinner med det. Jag ska kolla in din blogg framöver. Hälsningar Jenny

    SvaraRadera