fredag 13 mars 2020

De globala målen och lästips - Mål 2: Ingen hunger

Då var det dags för mål 2, Ingen hunger. Precis som jag skrev i mitt inlägg från den 2 februari ska jag under våren ge boktips till FN:s globala mål (17 till antal). Jag kommer att skriva om ett mål åt gången, vilket alltså gör att jag kommer att dela med mig av totalt 17 inlägg. Det här är det andra inlägget. Min förhoppning är att inläggen inspirerar till gemensam läsning, samtal och diskussioner. 


När det gäller mål 2, Ingen hunger beskrivs det så här på www.globalamalen.se:

"Hunger är den främsta dödsorsaken i världen och idag lever ungefär 850 miljoner människor i världen i hunger. Brist på mat är en mänsklig katastrof som har långsiktiga effekter för människors hälsa och samhällens möjlighet till utveckling och tillväxt. Vår planet har försett oss med enorma resurser, men ojämlik tillgång och ineffektiv hantering lämnar miljontals människor undernärda. 
Tillgång till tillräcklig och näringsriktig mat är en mänsklig rättighet som varje stat har en skyldighet att tillförsäkra sina medborgare. Genom att främja ett hållbart jordbruk med modern teknik och rättvisa distributionssystem kan vi säkerställa tillgång till tillräcklig och näringsriktig mat för alla."

Vilka böcker skulle då kunna användas för att öppna upp för diskussioner om hunger, svält, brist på/tillgång till mat? Här kommer några förslag.

Pudlar och pommes av Pija Lindenbaum (bilderbok)
Räv och Hare på jakt efter kakor av Sylvia Vanden Heede (bilderbok)
En enda kväll av Mats Berggren (Unga vuxna)
I orkanens spår av Terry Trueman (från 12 år)
Doften av ett hem av Bonnie Sue-Hitchcock (Unga vuxna)
17 timmar härifrån av Cilla Naumann (Unga vuxna)
Torsdagsbarn av Sonya Harttnett  (Unga vuxna)
Will & Nill av Farhad Hasanzadeh (bilderbok)
De försvunna av Cecilia Lidbeck (9-12)
På flykt av Uri Orlev (12-15)
Lila och regnets hemlighet av David Conway (bilderbok)
Ootas stora dag av Peggy Parish (6-9)
Barnen från Frostmofjället av Laura Fitinghoff (9-12)
Oliver Twist av Charles Dickens 
Äta gräs av Sami Said (bilderbok)

Har du andra boktips till mål 2 får du gärna skriva in dem i en kommentar till detta inlägg.


2 kommentarer: