Det är dags för lektion. På tavlan syns ett foto av soldaten Josef Schultz.
Jag frågar eleverna vad de ser. De berättar för varandra och sedan tar jag vid. Jag preciserar varifrån fotografiet är, vem Josef Schultz är och vad han gör. Jag säger att Josef är 31 år gammal, att han var soldat under andra världskriget, att han valde att lägga ner sitt vapen och att många tror att han för sin vapenvägran straffades med döden.
Tillsammans har vi nu skapat en förståelse för vad fotografiet visar. Vi går vidare.
Jag berättar att vi ska lyssna på en novell, en nyskriven sådan av Olivia Bergdahl. Novellen heter Hjälten Josef Schultz på fotografiet. Till denna finns några diskussionsfrågor som eleverna får ut.
Vi lyssnar på novellen tillsammans och när novellen är slut får var och en skriva ner sina reflektioner kring frågorna. Elevernas delas sedan in i grupper. Tillsammans får de diskutera sina svar. Gruppernas svar sammanställs och läggs sedan på en digital samarbetsyta, Padlet. När klassen samlas igen tar vi avstamp i vår Padlet. Vi ser på gruppernas svar. Vilka tankar och åsikter har kommit fram?
***
Så här arbetade jag med ett fotografi och en novell som finns att lyssna på på Sveriges Radio. Det blev ett avstamp i ett arbetsområde som handlar om historiska källor och källkritik. Vårt arbete ska nu fortsätta. Hur trovärdig är egentligen ett foto? Och hur påverkas vi när vi får höra novellen "Hjälten Josef Schultz på fotografiet"?
Hej Jenny! Tack för tipset! Stark läsning. Länken till radiouppläsningen funkar inte längre. Men novellen finns att läsa på Olivas webbsida: http://www.oliviabergdahl.se/projekt/hjalten-josef-schulz-pa-fotografiet-sveriges-radios-novellpris-2016/ Hälsningar/Lotta
SvaraRaderaHej! Det stämmer! De hade den för "fri" läsning för ett tag sedan men sedan togs den bort. Novellen finns på Olivias hemsida, precis som du skriver. Visst är den bra?!
RaderaHälsningar
Jenny Edvardsson
Ja, det är en fin novell och din planering är bra, har tipsat mina lärare om den.
SvaraRaderaAllt gott