Att arbeta med skönlitteratur i alla skolämnen är något som jag
förespråkar. Jag undervisar själv i svenska och historia och under mina
lektioner finns alltid litteraturen med. Nyligen läste jag högt ur På västfronten intet nytt, Remarques
klassiska bok, när jag introducerade första världskriget. Eleverna lyssnade
intresserat. - Var det så det gick till? frågade en elev mig efter läsningen.
Litteraturen skapar frågor men kan också hjälpa eleverna att
få en förförståelse för ett ämne eller ge dem möjlighet att få se en händelse
eller en situation ur ett annat perspektiv. Litteraturen kan också vara en hjälp när man som lärare vill ta upp frågor som kan upplevas som ”svåra”.
I vår har två av mina kollegor arbetat med ett arbetsområde
som rör sexualitet, sex och samlevnad inom ämnet Naturkunskap. Utgångspunkt var
denna del ur det centrala innehållet:
·
Naturvetenskapliga
aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande
människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
I samband med planeringen av arbetsområdet frågade de om
jag hade något tips på en skönlitterär bok som skulle kunna användas. Då jag
nyligen hade läst ungdomsromanen Golden
boy. Ljudet av något som spricker av Abigail Tarttelin, tipsade jag dem om
den.
I romanen får man möta Max som föds som intersex, alltså i
en kropp som inte går att könsbestämma. Den skulle definitivt kunna användas i
detta arbetsområde, tänkte jag. Sagt och gjort. De lånade boken av mig och i
samråd valde vi ut ett par utdrag som de skulle läsa högt.
Det kollegorna ville få till med det skönlitterära inslaget
var diskussioner. Diskussionerna skulle byggas upp genom EPA-modellen (Enskilt
– Par – Alla). Förutom Golden boy
användes också utdrag ur den norska ungdomsserien SKAM, där man får möta Isak och Eskild som båda är homosexuella.
Genom skönlitteraturen och filmklippen kunde eleverna diskutera rätten
att få vara den man är men också frågor om normer och värderingar och hur de
påverkar oss när vi möter ”den andre”. Diskussionerna blev riktigt bra och de
gav eleverna möjlighet att få utlopp för frågor och tankar inom ett ämnesområde som ibland kan upplevas som
”svårt”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar