Mallar och instruktioner

fredag 20 april 2018

Världsbokdagen den 23 april - det här ska jag göra!



På måndag, den 23 april, är det Världsbokdagen. Det är en dag som jag tycker alla i skolan borde uppmärksamma. Varför det, kanske du undrar? Jo, jag anser att litteratur och tillgången till litteratur är viktigt i ett samhälle. Unesco (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization), som står bakom denna dag, säger att:

Böcker är ett av våra allra mest effektiva verktyg för att arbeta för fattigdomsbekämpning och fredsbyggande, och målet med Världsbokdagen är att uppmuntra författare och kämpa mot analfabetism. 
            Källa: http://www.unesco.se/varldsbokdagen/



Det kan jag skriva under på.

På måndag är det då dags att lyfta författare och böcker och det ska jag göra i min undervisning i Svenska 1 på gymnasiet. Vi ska använda 1,5 timme till detta, för så lång är min lektion. Vad är det då eleverna och jag ska göra? Jo, följande.

Jag har i samråd med skolans bibliotekarie Marit Hammarland valt ut tre olika böcker. Jag kommer att läsa inledningarna till dessa tre böcker högt för klassen. Eleverna kommer sedan att få arbeta enskilt med några frågor.

Frågor efter högläsningen
1. Vilken av de tre inledningarna gillade du mest?
2. Varför gillade du denna? Förklara och motivera.
3. Om du kort skulle sammanfatta vad inledningen handlade om, vad skulle du då skriva? Din sammanfattning får vara på max 7 meningar.

När alla fått möjlighet att skriva ner sina svar kommer klassen att delas in i grupper om 3-4 personer. I gruppen berättar eleverna för varandra vilken inledning de gillade mest och varför de gillade just denna. De ska också få läsa upp sina sammanfattningar för varandra och jämföra dem. Har de som valt samma bok tagit upp samma saker?

När detta är gjort kommer jag kort att berätta om Unesco och Unescos arbete. Därefter ska grupperna få ut diskussionsuppgifter som är kopplade till det citat från Unesco som jag har lagt in här ovan. 

Diskussionsuppgifter:
1. Unesco säger att "Böcker är ett av våra allra mest effektiva verktyg för att arbeta för fattigdomsbekämpning och fredsbyggande". Vad tror du att Unesco menar med detta? Diskutera i gruppen och skriv ner era tankar.
2.  Enligt Unesco är målet med Världsbokdagen att "uppmuntra författare och kämpa mot analfabetism". Hur tänker du att man kan göra för att kämpa mot analfabetism och uppmuntra författare att skriva? Diskutera och lista alla de förslag som ni kan komma på.

När grupperna fått diskutera kommer vi att följa upp svaren i helklass. Så kommer vårt arbete att läggas upp. 

Nu undrar du säkert vilka inledningar det är jag ska läsa. Det är inledningen av Boktjuven av Markus Zusak, 



Tappa greppet av Katarina von Bredow 



och Förflyttade av Hanna Christenson.



Man skulle kunna välja helt andra böcker, böcker som berör teman som krig, uppväxtmiljö och barndom. Hade jag gjort det hade jag nog valt Jag är Malala av Malala Yousafzai, Om det var krig i Norden av Janne Teller och novellen Du och jag mot världen av Zulmir Becevic. 

Tycker du att mitt upplägg verkar intressant får du gärna knycka det. Trevlig läsning på Världsbokdagen!

1 kommentar: