Med den frågan inledde jag läsårets kurs i historia.
Eleverna fick fundera enskilt under 2 minuter. Därefter fick de berätta för
varandra vilken uppfinning de hade valt (utan att ge några vidare
förklaringar). När alla sagt sin uppfinning kom fortsättningen...
Ta
reda på
- När den uppfanns.
- Var den uppfanns.
- Vem som uppfann den.
- På vilket/vilka sätt människan
har påverkats av denna uppfinning.
- Varför du anser att det är den viktigaste
uppfinningen.
Du får 10 minuter på dig.
Som mina elever arbetade. De sökte efter svar. De tog hjälp av varandra och de var engagerade. Att ge dem korta, avgränsade uppgifter var helt klart en hit. Efter 10 minuter fick de delge varandra sina svar. Alla hade löst uppgiften.
I år kommer jag att fortsätta arbeta med frågor på detta sätt. Det ska bli spännande att se om de är lika engagerade framöver.
I år kommer jag att fortsätta arbeta med frågor på detta sätt. Det ska bli spännande att se om de är lika engagerade framöver.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar