tisdag 12 november 2019

Böcker när eleverna får välja

För andra året i rad läser våra elever i åk 1 20 minuter per dag. De väljer själva böcker (med stöd av skolbibliotekarien och undervisande lärare). Jag för statistik över mina elevers läsning för att kunna hjälpa dem hitta nya böcker. Jag vill gärna att de successivt utmanas. 

Flera lärare har hört av sig till mig med frågor om elevernas läsning. Vad vill elever på Fordons- och transportprogrammet läsa om de får välja på egen hand? Mina elever gillar framför allt böcker som handlar om kriminalitet och ungdomar. Handlingen får gärna utspela sig i nutid och skildra vardagen.  Några elever gillar att läsa om andra världar (fantasy och dystopier) och några att läsa verklighetsskildringar eller biografier. Många vill läsa böcker som ingår i en serie. Ungefär så skulle man kunna sammanfatta deras läsning.




För den som är intresserad finns nu en lista över de böcker som eleverna läst och gillat. Du når den via länken nedan. 


Kanske kan listan hjälpa dig när du ska leta böcker till dina elever!




1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera