Just så är det med läsning. Genom böckerna kan man färdas genom öknen, i djungeln eller över havet. Man kan bli ung eller gammal. Man kan vara ett djur, en människa eller varför inte en fantasifigur. I böckerna kan man bli vad som helst, när som helst och kanske är det just det som gör läsningen till något alldeles speciellt.
Som lärare behöver man ha koll på litteraturen. Man måste veta vad barn och ungdomar läser. Man måste kunna stödja eleverna i deras litteraturval och man måste våga utmana dem och få dem att testa någonting nytt. Hur ska man då lyckas med detta? Måste man läsa allting själv. Nej, jag tror inte det. Jag försöker läsa så mycket jag bara kan och hinner med men ibland får man också ta hjälp av andra. Min hjälp är följande:
1. Bibliotekspersonalen - skolans bibliotekarie och stadsbibliotekets bibliotekarier
2. Bloggar - (då jag läser mycket för mina egna barn följer jag bokunge.se som framför allt riktar sig till barn under 8 år, bokhora.se som blandar allt från högt till lågt, http://bloggen.barnensbokklubb.se/, som lyfter fram en del ny litteratur och http://www.alltvisager.se/, som egentligen är en podcast om ungdomslitteratur)
3. Facebook - här finns många bra grupper
4. Bokcirkel - att vara med i en bokcirkel är guld värt. Här "tvingas" man läsa sådant som man aldrig skulle valt själv och väldigt ofta blir man positivt överraskad. Så härligt!
5. Kollegor - goda kollegor tipsar och delar med sig. Är man verksam på en mindre skola kan man ta hjälp av sina kollegor i det vidgade kollegiet.
6. Tidningar och deras litteratursidor - nu till jul kommer det sammanställningar över "årets böcker" i var och varannan tidning. Ta hjälp av dem och sålla fram "gobitarna".
Så ser min hjälp ut och tack vare den känner jag mig hyfsat uppdaterad när det gäller litteratur som är "inne".
Tack för bra tips! Själv brukar jag samla ihop till rejäla läshögar på somrarna.
SvaraRadera