torsdag 3 mars 2016

Det ringde på hemtelefonen

En kväll i förra veckan ringde hemtelefonen, ja, just det hemtelefonen. Det var en man i andra änden. Han undrade om han kommit till Fröken JE. Ja, sa jag. Det har du. Han berättade då att han hade sökt på internet och fått fram min blogg och mitt arbete med eleverna i historia och mer specifikt mitt arbete med andra världskriget och ögonvittnesskildringar.


Han berättade vidare att en av kvinnorna ifrån filmerna jag brukade använda inget hellre ville än att få komma ut på skolor och berätta om sina upplevelser under andra världskriget. Det blev dock aldrig så. Kvinnan gick bort och hann aldrig komma ut på skolbesök. Men under de sista åren av kvinnans liv gjorde Levande historia en intervju med henne. I denna intervju fick hon berätta om sina upplevelser och det fina är att materialet nu finns tillgängligt för alla. Kvinnans önskan har alltså blivit uppfylld. Detta ville mannen berätta för mig och samtidigt tacka för att jag lät kvinnans röst höras i mitt klassrum. Rätt häftigt eller hur?!

Vad är det då för ögonvittnesskildringar och när använder jag det? Materialet finns att nå via Levande historias hemsida och under rubriken Vittnesmål med klassrumsövningar. Det består av olika filmklipp och till dem olika frågor och diskussionsmateriel. Jag använder det när jag arbetar med andra världskriget för att väcka diskussion och få eleverna att fundera över hur de skulle agera i olika situationer. Till materialet är det också framtaget en Lärarhandledning med kopplingar till skolans styrdokument. Har du inte tittat på materialet tycker jag att du ska göra det.

När jag nu ändå är inne på material till och om andra världskriget måste jag också tipsa om annat material som Levande historia har. Det är ett material som rör romerna, Romer under förintelsen och ett som rör Sofia Taikon, Seriealbumet Sofia Z-4515. Sedan måste jag också nämna det som LL-förlaget och Bengt Fredriksson har tagit fram om första och andra världskriget. Det som rör första världskriget är kopplat till boken Blod och lera. Här finns en Lärarhandledning Blod och lera, som innehåller flera lektionsuppslag. Sedan har vi det som rör andra världskriget, som innehåller en handledning med lektioner och lästips, Lärarhandledning Andra världskriget. LL-förlaget har också givit ut en serie om tre skönlitterära böcker som handlar om pojken Hans och hans upplevelser under andra världskriget. Till dessa böcker, skrivna av Torsten Bengtsson, finns det också framtaget lektionsmaterial.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar