tisdag 1 januari 2019

Läsutmaningar 2019

Tänk vad tiden går fort. För två år sedan lanserade Katarina och jag Barn- och ungdomsboksutmaningen. Vi trodde aldrig att den skulle få ett så positivt gensvar som den faktiskt fick. Fler och fler har hittat till vår Facebookgrupp och fler och fler har börjat dela med sig av sin läsning. Utmaningen har också gett ringar på vattnet. Flera skolor och skolbibliotek har haft vår utmaning som grund för sina egna läsutmaningar och för sin bokskyltning. Idag är vi drygt 600 medlemmar.

Idag startar vi upp tredje året med utmaningen, Barn- och ungdomsboksutmaningen 2019. Varje månad är det dags för en ny utmaning och alla som deltar delar med sig av sin läsning direkt i vår FB-grupp. Man tar en bild på boken man läst, lägger upp den i ett inlägg, skriver titel och författarens namn och om man vill några rader om boken eller ens läsupplevelse. Klart! Och hinner man läsa flera böcker inom samma tema får man givetvis lägga upp flera inlägg under månaden. Under januari månad är utmaningen "Läs en bok med ett adjektiv i titeln".

Just nu håller Katarina och jag på att sammanställa 2018 års läsning. Det är en lång lista. Inom kort kommer vi att publicera den i FB-gruppen. Håll utkik!

Under 2018 hade jag en egen utmaning som jag samlade i Google Maps. Utmaningen var att sammanställa all min läsning av sakprosa, skönlitteratur för vuxna och skönlitteratur för barn och unga. När jag nu försöker analysera min egen läsning kan jag se att jag läst 279 olika böcker. Jag kan också se att jag läst mycket barn- och ungdomsböcker (röda nyanser), att jag läst mycket litteratur som är svensk och västerländsk, att en hel del av skönlitteraturen för vuxna är skriven av amerikanska eller engelska författare (blå nyanser) och att jag läst ytterst lite sakprosa (gröna nyanser). Just sakprosa är dock en sanning med modifikation. Jag vet med mig att jag är sämre på att lägga in denna litteratur och jag vet också att alla de publikationer och texter som jag läst digitalt inte har bokförts i kartan. Hit hör exempelvis texter från Skolverkets olika moduler och Skolverkets olika publikationer. Jag lyckades med andra ord inte till fullo med utmaningen att bokföra all min läsning.





Under 2019 ska jag ge mig själv ett par nya utmaningar. Jag ska fortsätta sammanställa all min läsning men jag ska försöka bredda min läsning så att jag läser böcker från fler länder och gärna då länder som jag i år inte lyckats pricka in. Jag ska också väva in Helmets läsutmaning för 2019 i min egen. Den går ut på att man ska läsa 50 olika böcker utifrån följande lista:

1. På bokens pärm finns människoansikten
2. I boken letar man efter en försvunnen mänska eller ett försvunnet föremål
3. En bok i en genre du i allmänhet inte läser
4. Den enda bok författaren skrivit
5. Boken har varit kandidat till ett inhemskt litteraturpris
6. En kärleksroman
7. Boken berättar om en plats där du har varit
8. En bok det enligt dig hör till allmänbildningen att läsa
9. En bok som någon som inte fyllt 18 år rekommenderat
10. En bok av en rasifierad författare
11. Boken behandlar kvinnans ställning i samhället
12. Boken har med Storbritannien att göra
13. En inhemsk barn- eller ungdomsbok
14. Författarens släktnamn börjar på samma bokstav som ditt
15. I boken behandlas någonting som är tabu
16. I boken rör vi oss på gränsen mellan verkligt och overkligt
17. I boken förekommer tvillingar
18. En bok skriven av en europeisk författare
19. Du gillar inte bokens titel
20. Boken berättar om en kultur som du inte känner från tidigare
21. En bok skriven av en kändis
22. En bok som behandlar klimatförändringen
23. I bokens titel finns något land
24. En bok du tagit ur hyllan utan att titta
25. En bok av en författare du inte tidigare läst något av
26. En bok du ser att en person du inte känner läser
27. En bok som tar sitt stoff ur den nordiska mytologin
28. På bokens pärm finns en måne
29. Någon drömmer i boken
30. På bokens pärm finns ett stadslandskap
31. I boken rör sig någon med metro
32. I bokens titel finns ett yrke
33. Du har sett en film som baserar sig på boken
34. I boken finns texter av många skribenter
35. I boken finns ett företag eller en företagare
36. I boken är någon ensam
37. En publikation ett litet förlag gett ut
38. En bok som är förbjuden någonstans i världen
39. En bok som berättar om förhållandet mellan mänska och djur
40. Boken behandlar psykiska problem
41. Boken utspelar sig i en tid då du velat leva
42. Bokens titel fascinerar dig
43. Boken följer ett barns uppväxt
44. Boken berättar om Berlin
45. I bokens titel finns ett nekningsord
46. I boken finns en transperson eller en icke-binär person
47. Boken har mindre än 100 sidor
48. Boken berättar om en person med syn- eller hörselskada
49. En bok som kommit ut år 2019
50. En bok som bibliotekets personal rekommenderat





I min karta kommer jag att sätta numret från Helmets lista framför bokens titel och författare. Spännande ska det bli! Just nu är min karta helt tom. Undrar vilken bok som får bli årets första...




Vilka läsutmaningar har du för 2019? Dela gärna med dig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar