onsdag 21 augusti 2019

Doktor Glas i kursen Svenska 3 - del 1

Nytt läsår och nya planeringar
Detta läsår kommer jag att inleda med den klassiska romanen Doktor Glas av Hjalmar Söderberg. Jag tycker mycket om Söderberg och brukar ofta använda mig utav hans noveller i min undervisning (se exempelvis läromedlet Metafor 2 där hans novell En herrelös hund finns med i fulltext). I år blir det dock hans roman Doktor Glas som får hamna i fokus. 



Inspiration till planeringen har jag fått bland annat från Annki Norman, Åsa Edenfeldt, David Öhman och från boken Läsa och samtala om skönlitteratur - med digitala verktyg



Under 5 veckor kommer eleverna och jag att läsa, samtala, skriva och hålla argumenterande tal. Varje lektion kommer att ha ett givet fokus (förutom de kontinuerliga boksamtalen). Du kan ta del av planeringen här nedan:




Hur ska arbetet med romanen inledas?
Jag kommer att inleda romanläsningen med några övergripande frågor. Frågorna knyter fint an till romanen och jag hoppas att eleverna genom dem får en ingång i berättelsen. De frågor som blir vår utgångspunkt är:

  • Är det någonsin rätt att döda en annan människa?
  • Om man i alla situationer följer de lagar som finns, handlar man då alltid rätt?


Förutom dessa två kommer jag eventuellt att ställa denna: Är det rätt att döda en människa för att rädda en annan? Det gör jag om eleverna inte på egen hand kommer in på det.


Jag kommer sedan att introducera romanen för att därefter läsa den första dagboksanteckningen, 12 juni, högt. Den inleds så här:


Utdraget är hämtat från Litteraturbanken och där kan man läsa romanen i fulltext. Under min högläsningen ska eleverna få fundera över vad de får reda på om:
  • miljön
  • karaktärerna
  • samhället

Vi ska arbeta enligt EPA (eleverna får reflektera på egen hand, i par, för att slutligen ha ett samtal i helklass).


Det fortsatta arbetet
När väl romanen är introducerad och de första sidorna lästa kommer vårt arbete att fortsätta. Under veckorna kommer eleverna att få:
  • skriva läslogg (minst tre reflektioner per logg, text-till-text, text-till-själv, text-till-värld)
  • ha boksamtal utifrån givna roller (hem- och expertgrupp utifrån karaktärerna i romanen)
  • ta fram ett argumenterande tal som de håller för klassen (utifrån en av karaktärerna)

För att kunna ha boksamtal kommer jag att hålla ihop vår läsning. Vi kommer att läsa boken i samma takt enligt följande lässchema

Datum
Sidor som ska vara lästa
2 september
-49 (läsa hela 2 juli)
9 september
49-100 (läsa hela 7 augusti)
16 september
101-156 



Jag ser fram emot att få introducera romanen i nästa vecka. Nästa vecka kommer du också att kunna ta del av ett nytt inlägg, där jag bl a berättar om hem- och expertgrupperna.

Trevligt LÄS-år!




21 kommentarer:

  1. Intressant att ta del av!

    Tar gärna del av din planering på Störst av Allt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Cajsa!
      Vad roligt att du gillar mitt inlägg. Just nu är min planering bara i huvudet. Jag ska starta upp med Doktor Glas och se hur det arbetet faller ut. Därefter kommer jag att skriva ner planeringen för Störst av allt. Om du mejlar mig kan jag skicka över planeringen så snart den finns på papper. Min adress är frokenje@gmail.com.

      Hälsningar
      Jenny Edvardsson

      Radera
  2. Jag vill gärna också ha "Störst av allt"-planeringen. linn.de.wilde@vasteras.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linn!
      Som jag skrev i ett annat svar är jag just ni igång med Doktor Glas och jag måste se hur det faller ut innan jag gör min finplanering. Jag ber att få återkomma med den längre fram i höst. Håll ut! Och skulle jag glömma får du gärna skicka ett mejl.

      Hälsningar
      Jenny Edvardsson

      Radera
  3. Hej!

    Jag skulle gärna ta del av din planering för Doktor Glas. Om det är möjligt skicka gärna den till: lillemor.ingebrand@gmail.com

    Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag kan skicka planeringen. Håll utkik i din inkorg.
      Hälsningar
      Jenny Edvardsson

      Radera
  4. Hej Jenny! Spännande och inspirerande. Jag har precis köpt in Doktor Glas till sv3 och tar gärna del av din planering. malena.cronqvist@procivitas.se
    Mvh Malena

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Är just i uppstarten med Doktor Glas och tar gärna emot din planering på alexandra.davidsson@educ.goteborg.se Stort tack på förhand!
    Vänligen
    Alexandra Davidsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag skickar över min övergripande planering. Håll utkik i din inkorg.
      Hälsningar
      Jenny

      Radera
  6. Hej Jenny! Tack för inspirerande inlägg. Jag sitter med planering kring Doktor Glas och är alltid nyfiken på hur andra tänker arbeta! Vill du dela med dig skulle jag bli glad :) anna.hallegardh@dbgy.se

    Tack på förhand!

    Hälsningar
    Anna Hällegårdh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan!

      Jag delar gärna med mig. Jag skickar min "grovplanering" på mejl.

      Trevlig söndag!
      Hälsningar
      Jenny

      Radera
  7. Hej Jenny,
    jag har en ekonomiklass i SV3 och jag vill gärna introducera "Största av allt" för dem. Tror det ligger perfekt i tiden eftersom de också är läser juridik. De är inga vana läsare - har inte tid, säger de! - men jag tror de kommer att sluka denna. Kanske har de sett TV-serien, men eftersom boken är annorlunda och mycket bra skriven så finns mycket att diskutera; såväl tema och motiv samt Malin Perssson Giolitos suggestiva sätt att uttrycka sig. Du verkar ha så friska idéer kring att arbeta med litteratur - skulle jag kunna få tal del av din planering rörande "Störst av allt"?
    vänlig hälsning
    Gunilla Petersson Henman
    de la Gardiegymnasiet
    Lidköping

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Visst får du det. Om du skickar ett mejl till frokenje@gmail.com kan jag se till att du får min planering.

      Hälsningar
      Jenny Edvardsson

      Radera
  8. Hej Jenny!
    Jag ska starta upp höstterminen med Doktor Glas, i en juridikklass (Sv3). Jag sparar många av dina inlägg på Facebook och finner de väldigt inspirerande. Har du möjlighet att dela din planering av Doktor Glas, så skulle jag bli väldigt glad. Min adress är josefine.engstrom@ksgyf.se

    Tack på förhand!

    Med vänliga hälsningar
    Josefine Engström
    Stagneliusskolan, Kalmar

    SvaraRadera
  9. Hej Jenny! Jag planerar läsning av Doktor Glas och jag blev intresserad av din planering med avslutande argumenterande tal. Skulle du vilja berätta mer om upplägget argumenterande tal utifrån någon av romanens karaktärer?
    Vänlingen
    Maria Hellgren
    maria.hellgren@edu.habo.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag såg ditt mejl. Du ska nu ha fått ett svar i din inkorg.

      Trevlig helg!

      Jenny Edvardsson

      Radera
  10. Jag tar hemskt gärna del av ditt upplägg med Doktor Glas och argumenterande tal: casandraikonen@gmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Då Doktor Glas-planeringen numera är en del av materialet till läromedlet Metafor kan jag inte längre dela det. Jag får istället be dig kolla in lärarmaterialet till Metafor 3 samt läroboken Metafor 3.

      Hälsningar
      Jenny

      Radera
  11. Hej Jenny! Har tänkt arbeta med Doktor Glas nu i Sv3 och tar gärna emot ditt upplägg.
    Mejla till ellinor.lundstrom@skola.kungalv.se

    Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Då Doktor Glas-planeringen numera är en del av materialet till läromedlet Metafor kan jag inte längre dela det. Jag får istället be dig kolla in lärarmaterialet till Metafor 3 samt läroboken Metafor 3. 

      Hälsningar 
      Jenny

      Radera