söndag 15 september 2019

Del 4: Doktor Glas, intertextualitet och komparativ analysmodell

I boken Litteraturvetenskap - en inledning (red. Staffan Bergsten) kan man läsa att begreppet intertextualitet myntades av Julia Kristeva 1966 och att hon med detta menar att ingen litterär text kan ses som ett isolerat fenomen utan att det alltid måste ses i relation till andra texter. Begreppet är vitt och det kan omfatta många sorters förbindelser mellan texter. Det kan exempelvis handla om direkta lån, allusioner, citat, parodi men det kan också handla om formella och stilistiska band eller kopplingar till en viss genre eller tradition. 

Jag har alltid tyckt det varit spännande att läsa en text och hitta kopplingar till andra texter och detta detektivarbete försöker jag dela med mig av till mina elever. När vi nu är igång med Doktor Glas kändes det högaktuellt att lyfta in begreppet, då det finns flera andra svenska böcker som uttalat tagit sin utgångspunkt i Hjalmar Söderbergs roman. Jag tänker främst på Mordets praktik av Kerstin Ekman och Gregorius av Bengt Ohlsson. 


På min svensklektion inledde jag med att presentera begreppet intertextualitet och eleverna fick ge exempel utifrån sin egen läsning. Därefter presenterade jag Mordets praktik och Gregorius. Jag sammanfattade kort handlingen och därefter läste vi valda utdrag ur romanerna (dagboksanteckningen den 12 juni ur Doktor Glas, sidorna 23-30 ur Gregorius och sidorna 11-19 ur Mordets praktik). Under läsningen fick eleverna fundera över vilka förbindelser som fanns mellan de tre texterna.  De hittade en hel del och det trots de korta utdragen. Jag ville inte stanna vid att bara samtala om de tre texterna. Jag ville också att eleverna skulle få skriva om dem. Denna gång valde jag att låta dem jämföra de tre texterna (utdragen). Utgångsfrågan var: 

Vad finns det för likheter och skillnader mellan texterna? Fundera över

a) handling
b) språk
c) miljö och tid
d) karaktärer
e) berättarperspektiv


Uppgiften kan kopplas till följande del av det centrala innehållet i kursen Svenska 3:

"Skönlitterära texter, författade av såväl kvinnor som män, inom genrerna prosa, lyrik och dramatik. Litteraturvetenskapligt inriktad analys av stilmedel och berättartekniska grepp. Litteraturvetenskapliga begrepp och verktyg." (Gy11, svenska 3)
När eleverna får jämföra tre texter med varandra använder de sig av en analysmodell som kallas komparativ och i det här specifika fallet kan de också dra nytta av en intertextuell analysmodell. Eleverna påbörjar alltså sitt arbete med att kunna skriva en "litteraturvetenskapligt inriktad analys". 

De är nu i full gång med sitt skrivande och under vecka 38 fortsätter det. Då kommer vi också att påbörja de argumenterande tal som eleverna ska hålla utifrån någon av karaktärerna i Doktor Glas



7 kommentarer:

  1. Tack för att du delar med dig så frikostigt! Doktor Glas är en favoritroman att återvända till och använda på olika sätt.

    SvaraRadera
  2. Sidorna 11-19 i Mordets praktik - är det första kapitlet? Jag har fått tag på en knepig storstilsversion där sidorna antagligen inte stämmer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag har använt den version som finns på bilden i blogginlägget. I den är det sidorna 11-19. Hoppas du hittar rätt sidor.
      Hälsningar
      Jenny

      Radera
  3. Jag har lånat Gregorius och Mordets praktik som e-böcker. Det finns inga sidor där. Har du lust att säga hur första meningen är som du använt så jag kan hitta rätt? Eller bara vad de belyser ungefär. Har du någon uppgift till hur ni jobbade med argumenterande tal utifrån boken?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linda! Om du skickar ett mejl till mig (frokenje@gmail.com) kan jag beskriva taluppgiften. Jag kan då också ge besked om sidorna och meningarna. Hälsningar Jenny

      Radera
  4. Tusen tack för att du delar med dig! Dr. Glas är en av mina favoriter, så jag blev väldigt glad när jag hittade din blogg och denna uppgift. Jag är också lite nyfiken på hur du arbetat med argumenterande tal med avstamp i denna uppgift.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Då jag skriver läromedel (serien Metafor, Gleerups) finns detta upplägg numera publicerat där. Du får gärna kolla in läromedlet Metafor 3 samt lärarmaterialet som tillhör.

      Hälsningar
      Jenny

      Radera