tisdag 12 maj 2015

Att arbeta med poesi i svenska 1

Under några veckor har jag och mina elever arbetat med poesi. Det har varit ett superskoj arbetsområde. Vi är inte riktigt klara men vi har kommit en bra bit på väg.



När jag planerade tog jag min utgångspunkt i ämnet svenska och kursplanen för svenska 1. Jag funderade över de olika förmågor som eleverna ska utveckla samt det centrala innehållet. Därefter började jag fundera över innehåll. Jag sökte på nätet, kollade en del läroböcker och fick inspiration av bl a Therese Linnérs arbete med poesi och cirkelmodellen och Kul 1415 Lärarhandledning

Vad har vi då gjort? Vi har pratat om poesi och lyssnat på poesi. Vad passar inte bättre än att spela upp Mando diaos tolkningar av Fröding som en inledning till arbetsområdet?

Eleverna har skrivit samplingsdikter utifrån 35 olika diktsamlingar som jag plockade upp på biblioteket. Deras samplingar redovisades muntligt inför klassen och finns att se och lyssna på här nedan:

 


 


Eleverna har vidare försökt, utifrån dikters innehåll, språk och form, sätta in dem på en tidslinje. Vad är det som gör att en dikt känns gammal respektive nyskriven? Många intressanta reflektioner.



Vi har också läst dikter från olika epoker och länder och när jag kände att eleverna fått lagom med input blev det dags att skriva egna dikter. Jag började med en stafettskrivning. Klassen delades in i smågrupper och varje grupp fick följande instruktion:
"Alla ska skriva fyra rader på ett papper. De tre första raderna kan bestå av ett eller flera ord eller om man vill hela meningar. På den fjärde raden får du endast skriva ett ord. När du kommit så här långt viker du pappret så att endast det ensamma ordet syns. Du skickar sedan pappret till din bordsgranne och han får skriva fyra nya rader utifrån det han tänker på då han ser ordet. De första tre raderna får bestå av ett eller flera ord eller om man vill hela meningar. På den fjärde raden ska det endast stå ett ord. Vik pappret så att endast det ensamma ordet syns. Skicka vidare till din bordsgranne..."
När sidan på pappret var fullt med rader var det dags för gruppen att läsa igenom sin dikt och sätta en rubrik. Varje grupp hade ett antal dikter och fick sedan som uppgift att välja ut den "bästa" dikten. Den lästes upp högt för klasskompisarna. Detta var en rolig övning. När dikterna lästes upp kunde man höra att vissa rader rimmade, att någon hade lekt med orden och att vissa arbetat för att få ihop början och slutet (cirkelkomposition).

Efter denna övning var det enkelt att gå över till att skriva egna dikter. Jag hade gjort färdiga stationer (sju olika) och till varje station lagt ut instruktion, papper och exempeldikt. Eleverna gick runt till de olika stationerna i den ordning de ville. På vissa stationer hörde jag hur eleverna klappade händer och när jag frågade varför sa de att det var för att enklare höra antalet stavelser (ex vid haikudikt och stavelsedikter). Skoj!

Nu väntar en sista övning, att analysera en låttext. Vi knyter alltså an till inledningen och vårt lyssnande på Mando diao. Det ska bli riktigt skoj att få läsa om och höra elevernas analyser.

2 kommentarer:

  1. Hej! Tack för superbra inlägg! Tänkte bara tipsa om att länken "Kul 1415 Lärarhandledning" är tillfälligt nedlagd, men jag tror att jag hittade en pdf som borde vara den jag nu söker och blev så impad av. Ha det bra!
    https://static-kul1415.s3.amazonaws.com/uploads/attachments/Poesilekar.pdf

    SvaraRadera
  2. Tack för att du hörde av dig om detta!

    Hälsningar
    Jenny Edvardsson

    SvaraRadera