söndag 1 maj 2016

Dags för första boksamtalet via HangOut on Air

Imorgon, måndagen den 2 maj kl 10.00, är det premiär för den digitala bokcirkelns första livesända boksamtal. Det ska bli så skoj! Jag måste också erkänna att det också är lite pirrigt. Jag har aldrig förr stått som värd för en HangOut on Air och vet inte riktigt vad jag ska vänta mig. Vi är dock en liten skara som är med i premiären och jag tänker att det borde jag fixa.

Det vi ska diskutera är ungdomsromaner och vi gör det utifrån Aidan Chambers modell för boksamtal. Vi utgår från den fyra frågorna:

- Vad gillar du?
- Vad ogillar du?
- Vilka frågetecken finns?
- Vilka mönster ser du?

Utöver dessa fyra frågor har vi lagt till:

- Hur kan romanen användas i undervisningen?
- Vilka årskurser/åldrar vänder sig romanen till?

För er som inte deltar i sändningen finns det möjlighet att följa den. Det gör ni genom att gå in på min YouTube-kanal via länken Den digitala bokcirkeln - första boksamtalet. Ni kan också följa sändningen direkt här nedan.




Har man aktiverat Google+ kan man också gå in via denna länk, Event Google+. Via Google+ kan man också ställa frågor redan nu till oss som ska vara med i samtalet.

Vilka böcker är det då som ska diskuteras? Vi kommer att ha läst lite olika titlar men jag kan redan nu nämna mitt val nämligen Christine Lundgrens Jag lever, tror jag från Rabén & Sjögren.


Nu får vi hålla tummarna för att premiären går som den ska. Redan nu kan du boka in den 18 maj kl 14-15 och den 3 juni kl 10-11 för vår andra och tredje sändning! Kanske vill du vara med i ett samtal? Gå då med i FB-gruppen Den digitala bokcirkeln och ta därefter kontakt med mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar