måndag 27 oktober 2014

Google for Education summit i Botkyrka

I dagarna två hålls Sweden Google for Education Summit i Botkyrka. Jag finns på plats för att nätverka, workshopa och insupa goda idéer.


Efter första dagen är jag nöjd. Jag har fått höra Dan Leighton prata om vikten av att skapa en öppen kultur. Jag har fått testa Google Classroom genom att under en timme vara elev hos Ben Rouse. Jag har också fått lära mig mer om google docs genom att under tre pass närvara när Allison Mollica presenterade googles Dokument, Presentation, Teckning och Formulär.


Det jag gillade allra bäst med dagen var Mollicas pass, då jag fick vara aktiv och själv testa de olika funktionerna. Jag fick med mig många bra tips och flera av dem kommer jag att försöka använda i min egen undervisning. Till exempel: Varför inte använda Formulär när jag ska arbeta med lässtrategier? Jag kan enkelt skriva in en vald text under enkätens rubrik och sedan till texten ställa frågor. Eller varför inte använda en film från Youtube i en enkät och till denna lägga till frågor? Googles Formulär behöver ju inte bara användas till traditionella enkäter.

Det som har slagit mig idag är att oavsett vad vi gör i vår undervisning får vi aldrig glömma bort att lyfta MÅLET. Vad är det vi ska uppnå? Vilka förmågor är det vi ska arbeta med? Hur kan vi göra detta på bästa sätt utifrån den elevgrupp vi har? Detta var också något som Allison Mollica poängterade.

Jag ser med spänning fram emot morgondagen och hoppas att den ska bjuda på lika mycket matnyttigt som denna dag gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar