tisdag 28 oktober 2014

Google for Education summit i Botkyrka del 2

Dag 2 inleddes med att Allison Mollica höll en kort presentation. Därefter valde jag att fortsätta gå på hennes pass och fick genomgång av Googles Sites samt lärde mig pimpa gmail. Jag försökte lyssna på Allison, följa hennes instruktioner och samtidigt testa på min egen dator. Inte helt enkelt, det må jag säga.

För att komma ihåg det jag gjorde hade jag också anteckningsprogrammet (idag blev det Word och mallen för anteckning) öppet för att skriva ner och ta skärmdumpar av de olika steg som jag genomförde.

Sites är en ny bekantskap för mig och påminner till viss del om andra bloggverktyg. Jag tror att man kan göra riktigt snygga sidor i Sites men som med allt annat krävs det då lite tid. Vi får se om jag gör något av det längre fram i höst.

När det gäller gmail fick jag många bra tips som jag ska använda mig utav. Jag har bl a lagt till en tilläggsfunktion som gör att jag kan skapa filter dit utvalda avsändares mail hamnar. På så sätt får jag bättre struktur över min inkorg och det är ju aldrig fel.

Att få möjlighet att under två dagar förkovra mig i google känns lyxigt. Det finns så mycket man kan göra med bara några enkla knapptryck. När jag nu lämnar Botkyrka och Google summit gör jag det med en hel hög med idéer som bara väntar på att få realiseras i min undervisning på Wendesgymnasiet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar