torsdag 6 november 2014

Att arbeta vidare med den lästa litteraturen

Jag tror att man kan arbeta vidare med den litteratur man läst. Man behöver inte bara läsa, diskutera och skriva kring den. Man kan också utgå ifrån texterna när man ska arbeta med språkriktighet.

Igår fick mina elever arbeta med novellen Elda telefonkataloger och idag kommer vi att knyta an till texten men ur ett språkriktighetsperspektiv. Jag har skrivit av delar av novellen men tagit bort punkter, kommatecken och versaler. Jag har också tagit bort styckeindelningen. Nu ska eleverna få läsa mina utdrag och sätta ut det som saknas.

Jag hoppas att övningen ska leda till goda diskussioner och reflektioner kring hur man skapar en text. Vi får väl se om det blir så. För den som är intresserad av att använda mitt material finns det under fliken "Mallar och instruktioner" men också som en direktlänk HÄR.

När jag ändå är inne på mallar. Jag har tagit fram en mall för lässtrategin ställa frågor och undra. Den finns också under fliken "Mallar och instruktioner". Här kan du se en del av den.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar