lördag 16 december 2017

Jennys julkalender - den 16 december

Jag har tidigare skrivit om att använda animeringar för att presentera exempelvis en historisk karaktär eller redovisa ett arbetsområde inom NO/SO/svenska. Här är ett exempel på hur jag använt en bild av Gustav Vasa och lagt till tal. Jag låter Vasa berätta om sin skidresa i Dalarna. Till denna animering använde jag appen AnimateAnything.

 

I ämnet svenska tycker jag det är spännande att låta elevernas inre bilder av karaktärer ta uttryck i form av en avatar. Det är något man kan arbeta med i alla åldrar. Eleverna får ta fram en avatar och sätta hårfärg, ögonfärg, kläder som passar med den bild de har i sitt huvud och de ledtrådar de fått genom texten. En app som jag gillar att använda till detta är BuddyPoke.


I denna app kan man skapa både manliga och kvinnliga karaktärer. Man kan sedan spela in videoklipp som är en minut långa. Vill man ha boken som bakgrund fungerar det men man kan också välja exempelvis en helt svart bakgrund. Så gjorde jag i mitt exempel nedan. Jag har utgått från karaktären Frida som återfinns i Niklas Krogs roman Ingenmansland.  




Då man endast kan spela in korta klipp tänker jag att appen passar bra att använda kontinuerligt under sin läsning. Vid varje lässtopp kan man göra en ny video som sammanfattar det man fått reda på om sin karaktär. Man kan också använda appen för att skapa boktips. Om du ska få någon att läsa den bok du precis läst, vad skulle du välja att lyfta fram?

Appen är lätt att använda och när du skapat dina videoklipp kan du lägga dem i din kamerarulle eller exempelvis lägga upp dem på Vimeo eller YouTube. 

Vilka animeringsverktyg/avatarappar använder du i din undervisning? Och hur använder du dem? Dela gärna med dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar