Förra veckan fick jag frågan om vilka frågor jag brukar använda när jag har boksamtal med mina elever. Då kanske fler funderar över detta med frågor till boksamtal tänker jag att det får bli dagens inlägg i Jennys julkalender.
Jag tar gärna avstamp i Aidan Chambers grundfrågor. De är följande:
- Vad är det du gillar i/med boken?
- Vad är det du ogillar i/med boken?
- Vilka frågetecken har du?
- Vilka mönster kan du se?
Med dessa fyra frågor kan man diskutera en bok på ytan men också på djupet. För att förtydliga för mina elever att frågorna kan handla om väldigt många olika saker brukar jag låta dem få ta del av en tankekarta som finns i läromedlet Metafor 1. Den ser ut så här:
ur Metafor 1 (2017, s 51)
Men man behöver inte bara utgå från dessa frågor. Det finns många andra. Rolf Ekelund delade under november månad med sig av några frågor i Svensklärarna på Facebook. Jag tyckte hans frågor var bra och använde dem med vissa kompletteringar när jag förra veckan hade avslutande boksamtal kring romanen Trägudars land. Jag lät eleverna förbereda sig genom att i förväg fundera över frågorna:
1. Vad handlar boken om? Fundera över huvudhandling, bihandling och episoder (specifika händelser).
2. Vilka personer finns i boken? Fundera över huvudpersoner och bipersoner.
3. Vilket berättarperspektiv används i romanen?
4. Var utspelas handlingen? Fundera över miljön.
5. När äger handlingen rum? Fundera över när i tiden berättelsen utspelar sig. Fundera också över om handlingen följer en kronologisk ordning eller om det exempelvis finns tillbakablickar.
6. Vilka episoder (händelser) i boken minns du bäst? Vad är det som gör att du minns just dessa?
7. Hur påverkar boken dig?
8. Trägudars land räknas till klassikerna. Vad är det som gör att denna bok är en klassiker, tänker du?
9. Är Trägudars land en bok som du skulle rekommendera till andra? Motivera ditt svar.
Dessa frågor kan användas till alla typer av berättelser och de kan byggas ut på olika sätt. Ofta kan de behöva kompletteras med frågor som är specifika för just den bok man läst.
Vilka frågor brukar du ha som utgångspunkt till ett boksamtal? Det hade jag velat veta. Dela gärna med dig!
Hej Jenny !
SvaraRaderaJag arbetar på låg och använder inplastade kort med de fyra grundfrågorna ( symboler ). De lägger jag på golvet ( flera av varje). När jag högläser tar barnen upp det korten,eller kortet, som de vill dela med sig av.
Jättebra både för barnen och för mig.
Jag ser när någon vill göra en koppling och barnen håller fokus på sina egna tankar.
Detta sätt har gjort att mina tysta elever också har tagit plats i textsamtalen!
Hej!
RaderaTusen tack för ditt tips! Låter som ett riktigt bra sätt att få alla att komma till tals.
Hälsningar
Jenny