lördag 15 december 2018

Årets bästa svenska bok kategorin 9-12 år - Jennys julkalender 15 december 2018

Vilken är årets bästa svenska bok i kategorin 9-12 år? Mitt svar på den frågan är Comedy Queen av Jenny Jägerfeld utgiven av Rabén & Sjögren.  



Jag har redan skrivit om den ett par gånger:



och igår fick jag möjlighet att kort berätta om den i P4 Kristianstad.






Är det så att du har barn i din närhet som är mellan 9-12, då har du här en klockren julklapp. Och gillar du själv att läsa barn- och ungdomslitteratur är detta en av årets måste-böcker. Arbetar du som lärare tänker jag att denna bok kan vara mycket intressant att ha boksamtal om. Låt eleverna utgå från Aidan Chambers fyra grundfrågor:

- Vad tycker du om i/med boken?
- Vad tycker du inte om i/med boken?
- År det någon som du inte förstår eller som är oklart?
- Ser du några mönster?

Läs högt eller låt eleverna läsa på egen hand. Dela upp boken i lässtopp och ha samtal efter varje stopp. Ta gärna fram frågor som kan användas för att utveckla och fördjupa boksamtalen. Vill du veta mer om boksamtal har jag skrivit en del om det här på bloggen men också i boken Mötet med texten. Inkluderande läsundervisning



***


Imorgon presenterar jag mitt val i kategorin årets bästa svenska bok åldern 12-15. Missa inte det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar