tisdag 4 december 2018

Samplingsdikter - Jennys julkalender den 4 december 2018

- Det här var ju nästan lite roligt!

Det sa en av mina elever idag efter att vi hade arbetat med samplingsdikter. Vad är då samplingsdikter? Jo, det är när man utgår från redan skrivna verk och plockar meningar från dem. Dessa meningar sätts sedan samman till en ny dikt.

Idag valde jag att utgå från 7 olika diktböcker.  Jag delade in klassen i grupper om tre eller fyra personer. Varje grupp satte jag vid egna "stationer". Det betyder att man behöver ha en hel hop med diktsamlingar för att arbetat ska kunna fungera. Idag arbetade jag bland annat med dessa böcker.





När eleverna satt i sin grupp tog de en diktbok var och bläddrade slumpmässigt i den. De satte ner sitt finger och den rad som fingret landade på var den som de sedan skrev upp på sitt papper. Nästa elev i gruppen bläddrade i sin bok, satte ner fingret och skrev upp raden.

Snart var alla sju diktböcker använda och eleverna hade en ny dikt bestående av sju rader. De fick nu i uppgift att sätta en titel på dikten. När de gjort det gick de vidare till en ny station och arbetet började om.

När alla grupper hade tagit fram tre dikter fick de i uppdrag att välja ut den dikt som de tyckte bäst om. De fick öva på att högläsa den och sedan redovisade de sin dikt för övriga i klassen.

Det var ett uppskattat arbete.

Under skapandet gick jag runt och lyssnade på elevernas samtal. De var fascinerade över att så många poeter har "konstiga" namn. Några grupper samtalade om dikternas innehåll och form. Får en dikt handla om precis vad som helst och se ut hur som helst?, undrade de. Imorgon kommer vi att fortsätta arbeta med dikter men då med en helt annan uppgift.

Vad ger då en sådan här uppgift? Jag tänker att den ger massor. Eleverna är kreativa och skapar egna dikter. De samtalar om och reflekterar över dikters form, innehåll och titlar. Det är ett skapande i en lekfull form och eleverna blir motiverade. De vill gärna skapa klassens "bästa" dikt.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar