måndag 10 december 2018

Hundpromenaden för att skapa egna berättelser - Jennys julkalender den 10 december 2018

Har du läst Hundpromenaden? Alltså Sven Nordqvists senaste bok? 



Det är en helt underbar bilderbok som inte har en enda rad text på sina sidor. Den räknas med andra ord in i skaran silent books. Hade jag undervisat i F-3 hade jag använt denna bok för att låta eleverna skapa egna berättelser. Bokens illustrationer lockar fantasin. Vilka äventyr kan hundvakten och hunden vara med om? Min utgångspunkt hade varit raderna som finns på bokens omslag. På baksidan står det:

Tänk att få gå ut med tantens stora hund!
En liten kissrunda bara.
Gå nu inte för långt bort!
Nädå. Bara en liten runda.
Och var inte ute för länge!
Nädå.


Sedan hade jag släppt fantasin lös. Tillsammans hade vi tittat på de olika bilderna och spånat om äventyr. 




Vi hade samlat stödord på tavlan och när hela boken var läst hade jag gett eleverna i uppdrag att skriva egna äventyr. Vad ska din hundvakt och hund vara med om? Eleverna hade fått ut stödstrukturer kring berättande text. Kanske ett berättelseansikte eller en enkel tabell med först-sedan-sist. 




De hade fått ut börjor och tomma seriestrip. 



Sedan hade de fått börja måla och/eller skriva. Kanske hade de fått arbeta i grupp, kanske enskilt. Så småningom hade vi haft en massa berättelser, alla med utgångspunkt från Hundpromenaden.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar