söndag 16 december 2018

Årets bästa svenska bok kategorin 12-15 - Jennys julkalender 16 december 2018

Vilken är årets bästa svenska bok i kategorin 12-15 år? Mitt svar på den frågan är Inuti huvudet är jag kul av Lisa Bjärbo utgiven av Rabén & Sjögren.  Håller du med mig? 



Vad är det då som gör denna bok så bra? Jag skulle säga språket, huvudpersonen Liv, tematiken. Boken handlar om Liv som inte fixar att prata inför folk och inte heller med andra i sin närhet. Allt som är nytt och främmande är det samma som panik och kaos för henne. När hennes pappa hastigt och lustigt bestämmer sig för att de ska flytta blir det alltså just kaos. Liv lämnar det trygga Stockholm och hamnar mitt ute i ingenstans i Småland. Första dagen på nya skolan innebär bussåkande och hos Liv trissas stressen upp. Hennes pappa försöker ge henne råd och i Livs huvud låter det så här:

"Tänk att du är Beyoncé."
   Det är ett av de sämsta råden jag någonsin fått av min pappa, tror jag. När han sa det för en kvart sedan i hallen trodde jag att han hade fått en liten, liten hjärnblödning. Jag fattar inte hur han ens kom på tanken. Har han träffat mig någon gång?
   "Om det blir jobbigt, menar jag. Du är Beyoncé! Du är en stjärna, och inget kan nå dig, för du är Queen B, allt är lugnt."
Ha!
   Aldrig förr i mänsklighetens historia har någon varit längre ifrån att vara någon slags queen än vad jag är just nu. Jag är bara mitt vanliga, sorgliga jag: Liv, 17 år. Kall och kräkfärdig. Och jag vet ingenting om någonting här, det finns ingenting jag kan hålla mig i. Stannar bussen automatiskt, eller behöver jag ...göra något? Vinka? Hoppa upp och ner så att busschauffören ser mig? Hjärtat pickar som en liten trumma innanför vinterjackan. Det är så mycket jag inte har någon strategi för här. Betalar man med kontanter? Kort? Måste jag...trycka någonstans? (s 6-7)

Visst är språket bra?! Jag lever mig in i Livs liv från första sidan och sedan läser jag på som aldrig förr. 

Precis som med mitt tips igår, Comedy Queen, är detta en bok som jag nämnt på bloggen förr, http://jennypawendes.blogspot.com/2018/10/boktips-och-tankar-om.html.

Jag har också pratat om den i podden Sånt vi läser. Här är länken till avsnittet där boken nämns:


Går du i julklappstankar och har barn i åldern 12-15 ska du definitivt kolla in denna bok. Och undervisar du på högstadiet är det bara att sätta igång och läsa. Inuti huvudet är jag kul är en av årets måste-läsa-böcker.

***

Imorgon tipsar jag om årets bästa svenska bok för unga vuxna. Missa inte det!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar