söndag 29 mars 2015

Några IKT-tips för dig med iPad

Jag har länge funderat på hur jag ska göra när jag i en flipp vill visa mina elever hur man kan arbeta i en app. Jag har inte riktigt haft någon bra lösning utan det har oftast slutat med att jag har fått göra skärmdumpar och sedan en steg-för-steg-manual. Visst jag hade också kunnat filma min iPad via t ex mobilen men det har inte riktigt känts så där enkelt och enkelhet är något jag gillar. Idag insåg jag dock att det finns en väldigt bra lösning. Det som krävs är en iPad, en Mac och sedan den vanliga laddningssladden till iPaden. Många av er har säkert haft koll på det här en tid men som sagt, inte jag.

Hur gör man då? Jo, man kopplar ihop paddan med sin mac via laddningssladden. Sedan söker man upp programmet QuickTime Player på macen. Man väljer arkiv och sedan filminspelning (OBS! Det ska vara filminspelning och inte skärminspelning). En ruta kommer upp och i den markerar du din iPad och sedan vilken ljudkälla du ska ha i din filminspelning. Nu kommer du att se din iPads skärm på din mac och då är det bara att klicka in i rätt app och sedan starta inspelningen (och det gör du från din mac). Verkar det krångligt? Det är det absolut inte. Jag har passat på att göra en väldigt enkel film, där jag visar hur jag gjorde när jag kopplade ihop dem. Filmen är gjord i min mobilkamera och utan något manus. Ta den för vad den är. Förhoppningsvis kan den hjälpa dig att spela in din iPadskärm.


Vad var det då som gjorde att jag behövde spela in en app i paddan? Jo, jag håller på att förbereda en uppgift för mina elever. De ska få göra en film om sitt gymnasieprogram på 30 sekunder och till sin hjälp ha appen Animoto. Animoto finns också som webbtjänst och är gratis. Man kan ansöka om skolkonto men det har jag än så länge inte gjort. Jag har nöjt mig med ett vanligt konto. I denna app lägger man till foto eller korta filmer, en layout, musik och eventuell text. Sedan sätts de olika delarna samman och du får en film som du exempelvis kan lägga upp på Youtube. Appen är väldigt enkel och man behöver inte vara proffs för att få ihop en helt ok film. Förutom att göra filmer om sitt program kan appen användas för att presentera en bok eller göra reklam för en film. Man kan också använda appen för att via bilder uttrycka budskap. Som vanligt är det endast fantasin som sätter gränser. 

Till mina elever har jag då gjort en film om hur man arbetar i appen Animoto. Jag är ingen finlirare och har aldrig varit. Det gör att jag spelar in på första försöket och ibland kan det göra att det hoppar lite. Jag hoppas dock att filmen fyller sin funktion d v s visar hur du via Animoto kan skapa dig en egen film. Jag ska visa filmen för mina elever och sedan får de på egen hand ta sig an sitt uppdrag.


1 kommentar: