lördag 28 mars 2015

Skönlitteratur för barn och unga

Under denna vecka har det diskuterats en del om skönlitteratur på FB. Frågan har varit varför lärare så ofta utgår från äldre litteratur och ofta tipsar varandra om exakt samma böcker. Jag tror det finns flera svar på detta och ett är att många lärare gärna använder "säkra" kort d v s litteratur som de vet har fungerat i grupper. Jag tror ett annat svar är att få lärare hinner läsa och botanisera bland alla de nya böcker som kommer ut. Förra veckan, då jag var på läskonferens på Högskolan Kristianstad, sa Mary Ingemansson att hon önskade att det ingick tid för läsning i lärarnas arbetstid. En tanke man kanske skulle försöka knyta an till. Hade alla fått tid till att läsa nyproducerad (och äldre) litteratur skulle kanske undervisningen och tipsandet på bl a FB se annorlunda ut.

Jag är en av de lärare som gärna läser. Jag läser sådant som jag själv vill läsa, jag läser sådant som kan vara intressant för min roll som pedagog och svensklärare och jag läser sådant som mina barn vill höra. Vissa perioder hinner jag läsa mer, andra mindre. Läser gör jag dock så mycket jag bara hinner. Jag tänkte därför dela med mig av en del tips som rör nyskriven eller relativt nyskriven ungdomslitteratur och jag kommer också att tipsa om en del serier som barn i åldrarna 7-12 kan gilla. Vi börjar med några ungdomsromaner.



Snöstormen av Sofia Nordin, är en bok utgiven av LL-förlaget. Jag tänker att den skulle passa bra att använda vid gemensam läsning i klass. Den handlar om tre syskon som tillsammans med sin pappa och hans nya ska tillbringa en vecka i fjällen. När pappan ska åka iväg för att hämta sin tjej kommer han inte tillbaka. En snöstorm drar in över landskapet och syskonen sitter instängda i stugan utan mat och el. Romanen är spännande och lättläst. Den passar för högstadiet, gymnasiet men också för SFI.

En farlig vän av Ritta Jacobsson är också utgiven av LL-förlaget. Den tar upp ämnet mobbing och det finns mycket att diskutera kring vem som blir mobbare och vem som mobbas. Romanen handlar om Leo som ska börja ny skola. Han träffar på Jonna som är allt det som Leo inte är. De blir vänner men snart börjar Leo inse att det är ett högt pris han får betala för att vara Jonnas vän. Hur långt är han beredd att gå? Även denna bok är spännande och lättläst. Den passar för högstadiet, gymnasiet men också SFI.

För ett par år sedan kom Maths Claesson ut med science fiction-romanen Linux, uttagningen. Det är en ungdomsroman som utspelar sig i ett framtida Stockholm. Huvudpersonen är Linux som inget hellre vill än att bli rymdpilot. Han får reda på att det ska ske uttagningar till att bli rymdambassadörer. Han bestämmer sig för att söka. I romanen får man följa Linux och hans väg för att nå sin dröm. Jag brukar inte gilla sci-fi men den här romanen kan jag rekommendera. Det finns en fortsättning, Linux, Kristallstaden och den tänker jag läsa. Jag måste ju se hur det går för Linux.

Jag läste för några veckor sedan dystopin Den utvalde av Lois Lowry och har förstått att den under detta år kommer att släppas som film i Sverige (släpptes hösten 2014 i USA). Den utvalde är skriven som en ungdomsroman och påminner delvis om de andra dystopierna som släppts för ungdomar. Huvudpersonen Jonas lever i ett samhälle där känslor och konflikter inte existerar. Allt regleras genom överheten och ofta genom tabletter i någon form. När man fyller 12 år ska man få sin livsuppgift och det är i samband med denna händelse man möter Jonas. Som så många andra dystopier för ungdomar finns det en fortsättning eller rättare sagt i detta fall finns det ytterligare tre delar. Är man trött på Hungerspelen och Divergent kan kanske detta vara ett alternativ?



Då tänkte jag nämna några romaner som skildrar lite udda huvudpersoner. Vi har I huvudet på Colin Fischer och Konsten att ha sjukt låga förväntningar. I huvudet på Colin Fischer handlar om Colin Fischer, en kille med aspergers syndrom. Då det sker ett brott i skolans matsal bestämmer han sig för att lösa det. Man får följa hans smått galna väg för att försöka lösa brottet. Den är rolig men också rätt amerikansk. När jag läser den får jag stereotypa High School-bilder i mitt huvud. Kan man leva med det är boken klart läsvärd. I Konsten att ha sjukt låga förväntningar får vi följa Emanuel Kant som inte precis är klassens mest populäre kille. Han hänger med Tore, som möjligtvis är ännu töntigare än Emanuel. När Tore är borta från skolan under en period ser Emanuel sin chans att kliva uppåt i hierarkin. Frågan är hur långt han är beredd att gå för att bli populär och sedd. Båda dessa romaner passar för högstadiet men också för gymnasiet. Här finns mycket att diskutera. Inte minst det där med stereotyper och vad som krävs för att passa in.

En ny ungdomsroman jag läst är Huset mittemot av Alex Haridi. Romanen skildrar Joel och den miljö han växer upp i. I centrum finns Ödehuset, ett hus mittemot Joels. Ödehuset har en dragningskraft på Joel och snart är han helt uppslukad av huset och det öde som drabbade pojken Jonathan Andersson. På FB har jag nämnt romanen och då skrev jag att den gränsar lite mellan fantasi och verklighet och att den inte är helt lätt att läsa. Gillar man lite obehaglig spänning där gränsen mellan fantasi och verklighet är hårfin är detta definitivt en roman att läsa.

Den siste ungdomsromanen jag tänker tipsa om är Född fenomenal av Josephine Bornebusch. I centrum står Rut, en kaxig 15-årig tjej, som vet vad hon vill och också försöker se till att allt går som hon planerar. Vid hennes sida finns en sexfixerad kompis vid namn Magda och så Ruts egen bror, losern Robban. Jag gillade språket och den rappa stilen och jag kan tänka att många tjejer på högstadiet och gymnasiet skulle gilla romanen.

Det var ungdomsromanerna det. Då var det dags att tipsa om litteratur som kan passa de yngre läsarna. Här finns Legenden om Sally Jones av Jakob Wegelius, en bok som skulle passa ypperligt för högläsning. Huvudperson är gorillan Sally Jones som är med om de mest spektakulära äventyr. I boken förstärker bilderna berättelsen och ger en sagobok för de något äldre barnen. Man får följa Sally Jones på en resa runt jorden och städer som Istanbul och New York skildras likväl som djungeln i Borneo. Som vuxen har man minst lika stor behållning av boken som barnen. Läs den gärna!

Sedan några härliga serier. Vi har Lasse-Majas detektivbyrå som många unga läsare gillar då böckerna har samma form. Huvudpersonerna är klasskompisarna Lasse och Maja som tillsammans driver en detektivbyrå. I böckerna dras de två in i olika fall som de ska försöka läsa. Spännande för de yngre! Vi har också Cirkusdeckarna, en serie om syskonen Kaspar och Katinka, som lever och bor på cirkus Pommery. I samband med deras cirkusshower dras de in i ett antal fall som de tillsammans med de lokala poliserna försöker läsa. Även här ser formen i böckerna densamma ut. Det är egentligen bara fallen som är olika och detta tilltalar många unga läsare.

En spännande fantasyserie är Alvdrottningens riddare som handlar om Alvdrottningen och hennes rike. Med jämna mellanrum blir riket hotat och riddarna får ge sig ut och försvara drottningen och riket. Här finns spänning, magi och kärlek i en härlig blandning.

Sist men inte minst måste jag nämna serien Kapten Kalsong av Dav Pilkey. Det är en helt galen serie om skoleleverna Harold och George och deras påhittade superhjälte Kapten Kalsong. Superhjälten Kapten Kalsong blir väldigt populär hos alla utom hos rektorn på skolan. I de här böckerna blandas ren text med bilder och serierutor med utdrag ur Kapten Kalsong. Jag tror att man antingen älskar dem eller avskyr dem. Personligen tycker jag att de är svåra att läsa då de hoppar mellan pojkarnas liv och den påhittade superhjältens uppdrag. Jag tror också att de inte riktigt tilltalar mig då vissa delar i böckerna består av just tecknade serier (Kapten Kalsongs uppdrag) och jag är inte någon serieläsare. Jag har dock förstått att många, framför allt pojkar, gillar dem skarpt. Kanske något att sätta i händerna på de som inte gillar traditionella böcker.

Jag hoppas att mina tips ovan är till någon hjälp för dig som vill hitta ny litteratur att sätta i händerna på dina elever.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar