fredag 13 december 2019

Jennys julkalender 13 december 2019 - filmen Lögnare med tillhörande uppgifter

Häromdagen såg jag kortfilmen Lögnare eller Valehtelija som den egentligen heter. Filmen finns att se på www.nordeniskolen.org. Det är en film om en ensam flicka som har lätt för att ljuga. Ofta ljuger hon för att få uppmärksamhet.

Jag tänker att denna film kan användas fristående eller tillsammans med övriga filmer som tillhör det tema som på Norden i skolen kallas "Lögn och sanning". Till temat och till filmen finns det en mängd olika arbetsuppgifter. Jag tänkte ändock dela med mig av några av de frågor som jag gärna hade använt i samtalet om filmen:

1. Hur skildras huvudpersonen Liina? Vad får vi veta om henne?
2. Hur är relationen mellan Liina och hennes mamma?
3. Hur är relationen mellan Liina och hennes klasskompisar? Hur vet vi det?
4. Liina ljuger. Varför gör hon det, tror du?
5. Hundar verkar vara viktiga för Liina. Vad kan det bero på?
6. Vad får du för bild av grannen (han med hunden)?
7. I vilken miljö utspelar sig handlingen?
8. När (tid) utspelar sig handlingen? Vilka tidsmarkörer kan du hitta?


Jag hade inför filmvisningen närmat mig temat "Lögn och sanning" genom en eller flera reflektionsfrågor. Dessa hade eleverna fått fundera över på egen hand (Enskilt), därefter två och två (Par) för att slutligen samtala om dem i helklass (Alla).

1. Är det någon gång okej att ljuga?
2. Kan en lögn föra något gott med sig?
3. Har du någon gång ljugit?

Vill du få en känsla för filmen kan du se trailern nedan. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar